Vi bor i et Älvsbyhus, og de sætter som bekendt spånplader på væggene i stedet for gips, noget der overrasker mange. Nu da vi færdiggjorde vores overetage, stod jeg i valget og kvalet om jeg skulle vælge gips eller spån på væggene.
Forsøgte at afveje fordele og ulemper med de forskellige valg, var også inde på at kombinere disse materialer (dobbeltplader), da det synes populært. Dette gjorde vi bl.a. i badeværelset.
I sidste ende blev det alligevel valget at køre med det samme materiale som på underetagen, dvs. 12 mm spånplader. 1) Fordi jeg kan lide, at det er nemt at sætte ting op på væggene, og 2) fordi det bliver det samme i hele huset. Eftersom de tidligere huse vi har boet i, har været forsynet med gips på indervæggene, har jeg mest erfaring med gips. Men har i de 2 år vi har boet i nuværende hus, været supertilfredse med træpladerne.
Jeg er faktisk overrasket over, at træplader næsten er helt ude i dag, men der findes måske flere grunde end dem, jeg har formået at finde ud af.
Forsøgte at afveje fordele og ulemper med de forskellige valg, var også inde på at kombinere disse materialer (dobbeltplader), da det synes populært. Dette gjorde vi bl.a. i badeværelset.
I sidste ende blev det alligevel valget at køre med det samme materiale som på underetagen, dvs. 12 mm spånplader. 1) Fordi jeg kan lide, at det er nemt at sætte ting op på væggene, og 2) fordi det bliver det samme i hele huset. Eftersom de tidligere huse vi har boet i, har været forsynet med gips på indervæggene, har jeg mest erfaring med gips. Men har i de 2 år vi har boet i nuværende hus, været supertilfredse med træpladerne.
Jeg er faktisk overrasket over, at træplader næsten er helt ude i dag, men der findes måske flere grunde end dem, jeg har formået at finde ud af.
Tror ikke det, hva? Så skulle jo alle med Älvsbyhus have sprækker med 120 cm mellemrum på væggene, og det virker ikke sandsynligt.Benno. sagde:
Har selv spånplader i visse rum og gips i andre. Det ideelle er nok, som tidligere nævnt, spån/OSB + et lag gips yderst. På den måde får man mest nytte af begge pladers egenskaber.
Til sidst: man kan faktisk sætte billeder op på en gipsvæg med småsøm. Hvis billederne da ikke vejer alt for meget vel at mærke. ;D
Ja, det er måske det bedste valg, brugte dette i det kommende badeværelse på førstesalen. At jeg så undlod dette i de øvrige rum, var nok mest af bekvemmelighed. Med enkel plade slipper jeg for besvær ved alle vinduer og døre.SnickarPelle sagde:
Dette er sandsynligvis det mest almindelige argument imod, spørgsmålet er om det passer. JLT forklaring er jo sigende og gælder også for os, vi har ikke en eneste revne i tapetet på vores nederste etage (peber-peber) efter 2 år. Revner opstår vel snarere af sætninger og opstår så i samlingerne uanset plademateriale.Benno. sagde:
Stødte på denne tråd, da jeg nu overvejer at bygge lidt om indvendigt i et Älvsbyhus fra 2007. Alle indervægge er tapetserede eller malede spånplader. Overvejede da at sætte spånplader igen i stedet for gips, fordi det er så meget nemmere bare at skrue fast ting med en træskrue i stedet for at bøvle med gipsplugge, som desuden efterlader et forholdsvis gigantisk hul efter sig.
Kan bare oplyse om, at eventuelle revnedannelser efter 14 år er i princippet ubetydelige. Jo, jeg kan finde et hjørne eller en del oven over et vindue, der er revnet lidt, men det skyldes sandsynligvis bevægelser i huset mere end at spånpladerne er svulmet eller skrumpet. Men generelt er det flot og nydeligt
Kan bare oplyse om, at eventuelle revnedannelser efter 14 år er i princippet ubetydelige. Jo, jeg kan finde et hjørne eller en del oven over et vindue, der er revnet lidt, men det skyldes sandsynligvis bevægelser i huset mere end at spånpladerne er svulmet eller skrumpet. Men generelt er det flot og nydeligt
Hvordan samles disse spånplader? Jeg har prøvet at sætte spånplader kant til kant. For det første er det jo besværligt at spartle ind remsen. Den bygger jo udad en del. For det andet er næsten alle mine samlinger revnet efter et år. Men ved nyproduktion nu om dage så er samlingerne måske fer og not. Så kan man jo lime samlingerne.
Älvsbyhus gør det vel stadig? I hvert fald så sent som 2007. Det er vel næsten "i dag".
Kan forsøge at se, når jeg river en indvendig væg ned senere på sommeren, om jeg kan få fjernet tapetet og se, hvordan det er sammensat. Har kun revet et fastmonteret skab ned indtil videre, men der er det selvfølgelig ikke spartlet bagved.O Olf Oggler sagde:Hvordan samles disse spånplader? Jeg har prøvet at sætte spånplader kant mod kant. For det første er det jo besværligt at spartle båndet ind. Det bygger jo udad en hel del. For det andet, så er næsten alle mine samlinger revnet efter et år. Men ved nybyggeri nu om dage er samlingerne måske notet. Så kan man jo lime samlingerne.
Alternativet er, som mange andre har skrevet, spån + gips eller obs + gips for at få det bedste.
Klik her for at svare
