Hej!

Jeg undrer mig over, hvor husproducenterne eventuelt har spånplader henne udover i indervæggene? Vil ikke have dette på grund af følsomhed over for lim, kemikalier osv. Ved I, om man kan bytte det ud med noget andet?
 
Velkommen i klubben :)
De rackere plejer vel kun i undtagelsestilfælde (typ smålandsvillan TROR jeg) at sætte spånplade i væggene, derimod bruger næsten alle gulvspånplader.
De fleste bruger gips i væggene.

Alternativer kan være råspont, OSB-plade eller en anden krydsfiner variant.
 
Er der ikke lige så meget lim og andet i OSB og plyfa som i spånplade?
 
Måske, måske ikke....

OSB-pladen er jo et produkt af store høvlspåner som er sammenpresset under meget højt tryk. Jeg tror man bruger en eller anden form for harpiks som ekstra bindemiddel, men det er ikke så store mængder som i spånplade eller MDF hvor det i praksis er en sovs af lim og spåner som får lov at stivne.

Plyfa, der er selvfølgelig lim mellem lagene. Men forsvindende lidt i sammenhængen.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.