Velkommen i klubben 
De rackere plejer vel kun i undtagelsestilfælde (typ smålandsvillan TROR jeg) at sætte spånplade i væggene, derimod bruger næsten alle gulvspånplader.
De fleste bruger gips i væggene.
Alternativer kan være råspont, OSB-plade eller en anden krydsfiner variant.
De rackere plejer vel kun i undtagelsestilfælde (typ smålandsvillan TROR jeg) at sætte spånplade i væggene, derimod bruger næsten alle gulvspånplader.
De fleste bruger gips i væggene.
Alternativer kan være råspont, OSB-plade eller en anden krydsfiner variant.
Måske, måske ikke....
OSB-pladen er jo et produkt af store høvlspåner som er sammenpresset under meget højt tryk. Jeg tror man bruger en eller anden form for harpiks som ekstra bindemiddel, men det er ikke så store mængder som i spånplade eller MDF hvor det i praksis er en sovs af lim og spåner som får lov at stivne.
Plyfa, der er selvfølgelig lim mellem lagene. Men forsvindende lidt i sammenhængen.
OSB-pladen er jo et produkt af store høvlspåner som er sammenpresset under meget højt tryk. Jeg tror man bruger en eller anden form for harpiks som ekstra bindemiddel, men det er ikke så store mængder som i spånplade eller MDF hvor det i praksis er en sovs af lim og spåner som får lov at stivne.
Plyfa, der er selvfølgelig lim mellem lagene. Men forsvindende lidt i sammenhængen.
Arbejdsinstituttet har lavet en lille undersøgelse over træpladebranchen. Kan være værd at læse.
http://www.arbetslivsinstitutet.se/publikationer/detaljerad.asp?ID=696
http://www.arbetslivsinstitutet.se/publikationer/pdf_arb/1998-19.pdf
http://www.arbetslivsinstitutet.se/publikationer/detaljerad.asp?ID=696
http://www.arbetslivsinstitutet.se/publikationer/pdf_arb/1998-19.pdf
Klik her for at svare