Jeg er ved at færdiggøre min overetage og overvejer lidt omkring det med indervægge.
Jeg har tænkt på at bruge 12mm spånplade +gips.
Hvordan skruer jeg gipsen i spånpladen? Skal jeg bruge skruer, der går ind i reglarne, eller er det nok at fastgøre gipsen i spånpladen?
Skal jeg sammensætte spånpladen over en regel, eller kan jeg lave en samling mellem reglarne?
Virker denne konstruktion lige så godt i badeværelse, eller bør jeg bruge en anden type plade?

/Pajen

:o

1: Hvis du fuldt skruer spånpladen, kan du skrue gipsen uden at tænke på reglarne bagved. Og bruge korte gipsskruer. Godt at undgå at få samlingerne ovenpå hinanden. 2: Hvis du ikke fuldt skruer spånpladen, skruer du gipsen med lange gipsskruer ind i reglarne. Og forskyder samlingerne. Det kan være godt at have skruer med lidt fri gang i eksempel 2. Selv ville jeg have brugt eksempel 2, da det giver en lidt stivere væg. Samler altid over regel.

Ville selv have skiftet til plyfa, hvis ikke det var sådan, at jeg fik spånet billigt. Og synes det passer bedre i badeværelser.

Mvh Putte

Du bør tænke på, at spånplade er følsom over for svulmning. Du kan altså ikke montere dem tæt mod hinanden. Læg en tommestok mellem pladerne, så får du en passende afstand.

perobe sagde:
Du bør tænke på, at spånplade er følsom over for svulmning. Du kan altså ikke montere dem tæt mod hinanden. Læg en tommestok mellem pladerne, så får du en passende afstand.
Rigtig i princippet, forkert i praksis.
Spånplader til væg skal limes og skrues i reglen tæt mod hinanden, undtagen i hjørner, hvor man efterlader 2-3 mm. Kortsider, der møder hinanden, bør også limes, men det kan man undlade, hvis en gipsplade skal overlappe. Det kan faktisk læses direkte i fx. ByggElits arbejdsbeskrivelser.

Fordelen ved at lime spånpladen mod en regel er, at man også kan justere eventuelt skæve regler. Man sætter det hele i spænd med en diagonalstøtte og venter på, at limen er tørret.

ClasseClas
perobe sagde:
Du bør tænke på, at spånplade er følsom for svulmning. Du kan altså ikke montere dem helt op mod hinanden. Læg en tommestok mellem pladerne, så får du en passende afstand.
Dine anbf. gælder OSB-plader. Derfor deres bredde på 1197mm. Så er der plads til en 3 mm åbning mellem pladerne ved normal cc600 regelafstand.

Her har de sat spån kun og de er lagt blok i blok (hvilket gør spartlingen til en udfordring). Bare sømmet på almindelig vis

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.