Jeg overvejer at bygge en hemseseng (190 cm over gulvet) i et skab, der er cirka 115 cm bred. Jeg spekulerer på, om en spånplade, der er 1,6 cm tyk, kan holde til et spænd på 115 cm? (Jeg antager, at 1,2 cm i tykkelse bliver for svagt). På længden er der nok ikke noget problem, da pladen ligger på 6 støttepiller (råplan) og med en vis vægforankring. Kan der være bedre alternativer end spånplade til dette?
 
Hej!

Hvis du lægger "reglar" på tværs under med CC 60cm, så er det absolut ingen problemer.

Vend gerne tilbage med slutresultatet!

//Magnus
 
Bob_the_builder
Problemet er, at der ikke bliver nogen ventilation mellem madras og skive, så der er nok risiko for lidt muggen lugt, hvis du ikke løfter madrassen og lufter et par gange om ugen. Ofte køber man jo en lamelbund, som madrassen hviler på (fås billigt hos IKEA, kan ikke betale sig at lave selv). Jeg har også set hullet masonite som sengebund.

Edit: Nå, murer'en nåede det før, men det bekræfter jo mit indlæg. ;)
 
Bob_the_builder
Specialskåret madras, så? Har nok aldrig set en ikke-rektangulær seng, faktisk. Sejt.

"Murarn".... >:( Hrrrmpf!
¨
"Rørbøjer'n" da, smager det bedre? :)
 
Bob_the_builder sagde:
Specialskåret madras, da? Har vist aldrig set en ikke-rektangulær seng, faktisk. Sejt.
Har en ven som har rund seng. Han bor alene........ indtil videre ;)
 
Bob_the_builder
Rund som et rør eller rund som en frisbee...? :)
 
Bob_the_builder sagde:
Rund som et rør eller rund som en frisbee...? :)
frisbee ;D desuden vandseng 8) købt i Italien og hjemtransporteret i & på en Mazda 323 ::)
(Det er faktisk sandt)
 
Bob_the_builder
Et rør ville ellers have passet perfekt til en vandseng... :)
 
Bob_the_builder sagde:
Et rør havde jo ellers passet ypperligt til en vandseng... :)
U-båd ??? 8)
 
jureit sagde:
Sengen var en svejset historie, der holdt 130 cm halvdelen af længden, og så trak den sig ind til 105 cm i fodenden, hvor den rundede fint af. Ideen kom naturligvis fra autocamper- og bådverdenen, hvor hver eneste seng er udformet på den måde. Det fungerer kanon at skalere det på den måde.
Har du nogle billeder af skabelsen?
 
Tak for svarene!

Årsagen til, at jeg helst vil bygge uden bærende tværbjælker mm er, at rummet under sengen vil huse computeren, hvilket indebærer en masse spring, og da kan en bjælke virke aggressiv for den, der ikke er opmærksom. Måske kunne et par horisontalt liggende tynde (par mm) metalstænger aflaste spånpladen, selvom de i sig ikke er bærende? Men så vil de belaste træpillerne vertikalt, så de peger lidt indad (fra væggen), hvor meget afhænger af, hvor stærk spånpladen er.

Jeg har undersøgt lamelbunde på Ikea og madrasser, der kunne passe. Hvis jeg lægger en rimeligt bærende plade (spånplade som jeg foreslog) og bygger op til lamelbunden, hvor højt skal lamellerne så ligge over pladen som minimum? Er det nok med "svingrum" på 2 cm eller lignende? Som jeg har forstået det, skal jeg også have ventilationshuller til undersiden af madrassen?

For øvrigt, anbefaler I skruer eller søm til sådan et byggeri? Jeg tænkte at lave hele garderoben med stor hensyntagen til æstetikken, da den udover soveplads også vil huse mini-garderobe samt computerplads (med TFT-skærm mm ;)). Jeg havde først planer om minispots i loftet (under sengen), men det bliver temmelig besværligt (medmindre nogen har et godt forslag), så nu overvejer jeg en "skjult" lysliste langs væggen. Skal man bruge lysstofrør, eller en slags bånd af små lamper? Tips om, hvordan jeg kan bygge sådan en modtages med tak!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.