Hej alle.
Jeg kan banke to planker sammen og få det til at blive noget, så langt så godt. Men når det kommer til mere komplicerede spørgsmål, har jeg brug for hjælp.
Altså: Jeg er ved at bygge en forstue til huset. Cirka 2,5 x 3 meter, dvs. intet stort byggeri
og ingen store spændvidder på taget. Men jeg ved ikke, hvordan jeg skal håndtere konstruktionen af spær. Se vedh. billede.
Hvis jeg bare lægger stykkerne overlappet og samler dem, så kommer remmen til at hænge i luften i den anden ende.
Hvis jeg skærer enderne af spærene skråt, vil remmen være nem at håndtere, men jeg vil få en betydeligt mere kompliceret håndtering af samlingen af spæret.
Hvordan gør jeg??
Jeg kan banke to planker sammen og få det til at blive noget, så langt så godt. Men når det kommer til mere komplicerede spørgsmål, har jeg brug for hjælp.
Altså: Jeg er ved at bygge en forstue til huset. Cirka 2,5 x 3 meter, dvs. intet stort byggeri
og ingen store spændvidder på taget. Men jeg ved ikke, hvordan jeg skal håndtere konstruktionen af spær. Se vedh. billede.
Hvis jeg bare lægger stykkerne overlappet og samler dem, så kommer remmen til at hænge i luften i den anden ende.
Hvis jeg skærer enderne af spærene skråt, vil remmen være nem at håndtere, men jeg vil få en betydeligt mere kompliceret håndtering af samlingen af spæret.
Hvordan gør jeg??
Snedsave og sammenføje med sømplader. Ellers kan du jo bestille færdige tagspær, så du slipper for at tænke på det, f.eks. her http://www.takstolsfabriken.se
Senest redigeret:
Andersmc har helt ret, nederste del på en spær kaldes underram, øvre delene kaldes overram og stykkerne imellem plejer man at kalde snedstræbere.andersmc sagde:
Man kan jo ikke vide alt ;-/
Men snedsåga er, hvad jeg forstår, det alternativ, der anbefales! Får se om vejret tillader udendørs ophold længe nok i morgen til at prøve dette.
Øsregn og at bygge er ingen højdepunkt kombination!!
Men snedsåga er, hvad jeg forstår, det alternativ, der anbefales! Får se om vejret tillader udendørs ophold længe nok i morgen til at prøve dette.
Øsregn og at bygge er ingen højdepunkt kombination!!
pegee sagde:
Det er vel heldigt det, ellers ville sådanne her forums ikke være nødvendige
Er enig med dig, jeg svor også over den svenske sommer i dag, den som skal være så fiiiin, bah. Frem med tingene, man når lige at begynde, så kommer der et fandens skybrud, og man må hurtigt få alt ind igen og sådan bliver det ved. Bare at bide det i sig.pegee sagde:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 indlæg
Færdige tagspær er klart bedst.
Spørgsmålet med fire???? Det er intet problem med den afstand, træ tåler den vridning som bliver med de trælande.
Protte
Spørgsmålet med fire???? Det er intet problem med den afstand, træ tåler den vridning som bliver med de trælande.
Protte
Klik her for at svare