Skal begynde at isolere skråtaget snart og tænker lidt fremad...
CC mål mellem mine spær varierer fra ca. 100cm til 140cm.

Kan man sætte lægter (vandret) på spærene med disse afstande og skrue gips på?

Et alternativ, som jeg ser, er at montere spærene med 45x45 vandret CC60 og sætte lægter CC30 lodret i stedet.
Hvad tror I?

Håber I forstår min forklaring...

C
I betragtning af at standardmålet mellem spær er 120, så er det nok ikke nogen fare, hvis det tilfældigvis er 140 mellem nogle, tror jeg.

Tak!
Hvis jeg så skal gøre det ekstra besværligt...
Hvis jeg lægger gles på spær, bliver det ca. 3 cm lavere lofthøjde på hver tagflade i tagetagen. Hver centimeter er desværre kritisk, som altid.
Ville det også fungere at "fælde ind" kortlingar 28 mm mellem spærene (cc60 eller cc120) og sætte gles lodret? Ville det påvirke montering af gipset senere?

K
hvorfor ikke bare felle inn kortlingarna og skrue så gipsen i tagstole/kortlingar?

ja, tanken har slået mig. Men det føles som om det bliver mere arbejde, samt at det tager mere isolering i brug da jeg behøver at sætte dem cc30 alt. cc45. Føles som cc60 bliver for langt for gips i skråtag. Eller hvad synes I?

Holder på med vinden lige nu. Satte gles (selvom det tog værdifuld plads) cc45 og 90 gips.

gles skal helst sidde på cc 30...

Var oppe og begyndte isoleringen og indså, før jeg begyndte, at det er betydeligt nemmere med lægter direkte på spær. Som cheetah informerede mig om ovenstående, burde det gå fint, selvom CC mellem spærene varierer og er over 1200 mm nogle steder.

Tegnede spærene op i SketchUp, tilføjede tykkelsen for 22 mm gulvspån og 14 mm parket samt sænkede lofthøjden med 28 mm lægter og 13 mm gips.
Hvad mener I om lofthøjden? Bliver det besværligt? Manden på billedet er ca. 175 cm høj.
(Skal forestille en Ikea Malm dobbeltseng med to 90x200 madrasser, som han står foran)

• Model af et loftsrum med en mand foran en seng, der skal ligne en Ikea Malm med to madrasser, loftet har trekantet form.
Mikael_L
Kører du med 28x70 gles i cc30 burde det fungere udmærket.

Lavt til loftet bliver det. Men som rent sovehems burde det vel fungere.

Skal det være permanent sovehems for nogen eller bare til type gæster?

Det skal være permanent sovehems for os forældre... :)

Mikael_L
Kan du teste det i fuld skala på nogen måde tror du?

Spænde en letvægts presenning op eller sådan noget ... , bare brainstormer lidt ...

Gode tips men kan være lidt besværligt...
Tror dog, at det bliver en vanesag at håndtere den loftshøjde. I værste fald må knægten eller datteren flytte op i stedet...

Påbegyndte isolering i dag uden lægte, brugte reststykker af masonit for at holde isoleringen på plads. På dette havde jeg tænkt at plastre og så lægte, men lade reststykkerne blive siddende.

Jeg har ikke lavet nogen tankevrik nu vel? Sig gerne til i så fald...

• Loftrum under isolering med masonitspildstykker brugt til at holde isoleringen på plads; spotlight oplyser arbejdet.
Mikael_L
Jeg synes det ser godt ud. Har du luftspalte bag masonitpladerne mod ydertaget?

Det ser ud til, at du har lagt disse plader lidt overlappende, så eventuel rindende kondensfugt løber ned på næste plade og ikke kan dryppe ned i isoleringen - godt. Man plejer nogle gange at sætte en klods her og der midt på disse masonitplader for at sikre, at pladerne ikke kan trykkes mod ydertaget af isoleringen. Hvis man vil være superpirkefri, kan man eventuelt forsøge at tape samlingerne, så det ikke kan blæse gennem isoleringen i blæsevejr.

Har du husket eventuelt insektsnet ved tagskægget?

Tak Mikael!
Ja, der er 25mm luftspalte bag masoniten. Disse sidder med mindst 10cm overlap og er også skruet sammen i samlingerne netop for at det ikke skal blæse ind.
Der sidder også lægter i midten af hvert spærefag.

Insektsnettet fandtes allerede både ved tagfoden og i rygningen.

Så er det bare at fortsætte! Stor tak for hjælpen allesammen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.