7,735 læst ·
4 svar
8k læst
4 svar
Spændvidde mellem gulvstrøer på terrasse/trædæk
Hej!
Vi skal udskifte vores gamle terrasse. Den er bygget på fire stolper og er 3,1x2,2m. Den har et pladetag.
Vi har tænkt os at bruge 195x45 i bæringen, og med bjælkesko fastgøre gulvstrøer 145x45. Gulvstrøerne bliver 3,1m lange for at vi kan få brædderne i den retning, vi ønsker. Der bliver tre gulvstrøer mellem bæringerne (på 2,2m).
Vores spørgsmål er, om spændvidden bliver for stor (3,1m) med bæring kun i yderkanten, og om vi skal forstærke med yderligere stolpe og bærende regel i midten?
Vi skal udskifte vores gamle terrasse. Den er bygget på fire stolper og er 3,1x2,2m. Den har et pladetag.
Vi har tænkt os at bruge 195x45 i bæringen, og med bjælkesko fastgøre gulvstrøer 145x45. Gulvstrøerne bliver 3,1m lange for at vi kan få brædderne i den retning, vi ønsker. Der bliver tre gulvstrøer mellem bæringerne (på 2,2m).
Vores spørgsmål er, om spændvidden bliver for stor (3,1m) med bæring kun i yderkanten, og om vi skal forstærke med yderligere stolpe og bærende regel i midten?
En tommelfingerregel jeg har lært er at have maksimalt 2 m mellem stolper i alle retninger.
Jeg ville bygge i grovere dimensioner, har selv 45x195 i bærelinjerne (som selvfølgelig har maks 2 m mellem stolperne
) og 45x170 med c/c 60 som regler.
Vores terrasse er stiv som beton, har 28X120 brædder, hvad tænker I at bruge?
Jeg ville bygge i grovere dimensioner, har selv 45x195 i bærelinjerne (som selvfølgelig har maks 2 m mellem stolperne
Vores terrasse er stiv som beton, har 28X120 brædder, hvad tænker I at bruge?
låner denne tråd lidt...
Er i gang med at regne lidt på vores nye terrasse.
Afstand mellem stolper 1,5 m
bærende bjælke 170*45
Reglernes spændvidde er 2,6 m.
Har kigget lidt rundt, og tabellerne siger, at man skal bruge 170*45, men jeg overvejer at spare lidt og bruge 145*45 i stedet (og spare ca. 1500kr) og kompensere med at bruge affald som korte stykker mellem reglerne.
Er dette en farbar vej?
Er i gang med at regne lidt på vores nye terrasse.
Afstand mellem stolper 1,5 m
bærende bjælke 170*45
Reglernes spændvidde er 2,6 m.
Har kigget lidt rundt, og tabellerne siger, at man skal bruge 170*45, men jeg overvejer at spare lidt og bruge 145*45 i stedet (og spare ca. 1500kr) og kompensere med at bruge affald som korte stykker mellem reglerne.
Er dette en farbar vej?
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Vilket avstånd mellan golvreglar vid 45 mm spontat golv
Golv -
Ännu en fråga om spännvidd och avstånd mellan plintrad
Altan & Uteplats -
Ta bort golvreglar på betongmellanlag -> Flytspackla?
Golv -
Dimensionering av mellanbjälklaget, vad krävs för en spännvidd på 4,5 meter
Lösvirke & Timmerhus -
Gulvbjælker / gulvregler spændvidde mellem plinter
Byggematerialer & Byggeteknologi