Stavparket som skulle fjernes var nok limet med sortlim, efter at have revet ca. 10 kvm op kom jeg i tanke om dette...
så spørgsmålet er så, hvor stor risiko er der ved at bryde plankerne op fra sortlimmet? jeg har fået den opfattelse, at det er når man sliber i skidtet, at der kan opstå spredning af asbestfibre?
Det var mest vinylgulv som blev limet med sortlim med asbest i.
Alt sortfarvet lim indeholder ikke asbest.
Du skal sende det til analyse for at vide det.
Problemet er, at asbestfibre bliver i luften meget længe, så det er ikke kun under nedrivning/slibning, man skal beskytte sig, men også sørge for, at det luftes ud og tørres vådt af igen og igen...
Du kan vel i det mindste træffe nogle enkle grundlæggende beskyttelsesforanstaltninger som at bruge åndedrætsmaske, isolere rummet du arbejder i mod omgivelserne samt afslutte med vådtørring.
Så har du i det mindste gjort en meget stor forbedring af det hele, hvis det nu skulle være asbest i limmet.
Åndedrætsmasken skal have P3-filter og støvsugeren et HEPA-filter, så er i hvert fald den sag en biff. Derefter gælder det om at begrænse spredningen med plastik og tape. Minimer skadeområdet så at sige. Skab intet overtryk i rummet, hvad du end gør.
jaa, det har jo stået en støvfælde/cirkulationsluftrenser på i lejligheden siden i torsdags, og jeg har forsøgt at undgå at støvsuge, hvor der ligger sortlim, men støvsuget med støvseparatoren i resten af lejligheden hver dag siden i fredags. Jeg har brugt en maske, som malere plejer at have, med to udskiftelige filterbøtter på siderne med en brun stribe rundt, angående undertryk, så har udsugningskanalen ingen kontrolventil og har stået åben, men jeg har dog ikke kunnet afskærme, da alle væggene er revet ned.
som I kan se, har gulvet været limet direkte på betonen.... hvad ville det koste at slibe væk tror I?
eller skal man slibe det væk, hvis man skal lægge nyt gulv over?
Klart bedst at få det væk. Du har brug for et firma med udstyr til at håndtere evt. asbest.
Lader du det blive, ville jeg i hvert fald flydespartle et lag for at indkapsle det. Alternativt male eller noget...
Brun stribe er kulfilter. Disse har, i visse tilfælde p3-partikelbeskyttende egenskaber, men skal ikke anvendes mod partikler primært, men mod opløsningsmidler og lignende.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.