Nogle overvejelser:

Er sortlim, asfaltlim og tjærelim helt forskellige materialer eller forskellige betegnelser for det samme?

Hvad angår asbest i noget af ovenstående lim, under f.eks. ældre vinyl, er det nogle af limene (hvis de er forskellige typer), der mere sandsynligt indeholder asbest?
For alt gammelt sortlim, tjærelim, asfaltlim indeholdt vel IKKE asbest, eller?!

Jeg har læst, at f.eks. asfaltlim ofte fandtes ovenpå betongulve. Af nogen specifik årsag.
Hvis man derimod finder et sort lim under vinyl, der ligger på et gammelt trægulv, er det så mindre sandsynligt, at limen indeholder asbest? Jeg mener, var det mere almindeligt med asbestholdigt lim på betongulve?

Og, hvis man nu allerede har fjernet en gammel vinyl med asbestholdigt sortlim under, er det ok at have resterne tilbage, dvs. kan man tro og håbe på, at fibrene er temmelig fast bundet i den lim, der er tilbage?

Og venligst, jer der allerede har læst mængder af asbestspørgsmål fra mig, værdsætter jeg, hvis jeg kan slippe for kommentarer omkring dette. Jeg søger simpelthen fakta om emnet. For at vide, hvordan jeg bedst skal agere med lim, der er tilbage oven på det gamle trægulv, efter vi tidligere, uvidende om asbest, fjernede en gammel vinyl. Jeg skal nemlig nu fjerne parket, der er ovenpå nu og i stedet lægge et trægulv. Overvejer derfor, om jeg derefter behøver at tage nogle forsigtighedsforanstaltninger, fjerne det sorte lim, der er tilbage, eller ganske enkelt bare fjerne parketten og lægge det nye trægulv ovenpå de limrester, der er tilbage. Kan man føle sig ganske rolig ved limresterne, hvis man ikke begynder at slibe i det?

Taknemmelig for gode råd!

S
gammelt lim kan begynde at stinke ordentligt så et tip er at få fjernet limet

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.