Hej,
Hvad er det for noget sort pap, der findes overalt i huset (bygget i 58)? I kælderen har man lagt det under betondækket og derefter sømmet brædder på (ret spredt), det er sandsynligvis ikke originalt fra 58, men blev gjort senere, måske i 70'erne. Jeg bliver ikke rigtig klog af det, jeg læser på nettet, forhydringspapir, vindpapir, tagpap... Navne for samme slags pap eller er der forskel mellem dem, og i så fald, hvad er disse pap lavet af, og hvilken funktion skal de opfylde? Nogen der ved? Sort papp installeret i en kælder, måske under beton. Træbræt ses tæt på. Anvendelsen af pappen er uklar ifølge spørgsmålet. Træbrædder i loft med synlige knaster og mellemrum, formodentlig fastgjort over sorte pap i en kælder fra huset bygget i 1958.

A
Ingen anelse hvad det er, men havde det samme under plastgulvene i hele huset her... så fra 60'erne eller deromkring. Mit gæt var, at det skal fjerne træk, da gulvene er lidt dårligt isolerede her. Men håber nogen ved det.

BigR
Sort pap, der ikke har nogen form for overfladebelægning, er asfaltimprægneret cellulosepap. Afhængig af mængden af asfalt pr. kvm anvendes det enten som diffusionstætning (AC 350) eller som vindpap (AC 150). Forhydningspap var en almindelig betegnelse for netop asfaltimprægneret pap. Underlagspap, der anvendes som tætning på ydertag, har altid en form for overfladebelægning. Papens identifikationskode afslører dens opbygning. Moderne underlagspap kan have betegnelsen YAP 2200, hvilket betyder overfladebelagt asfaltimprægneret polyester, hvor asfalten vejer 2200 g pr. kvm. I 1958 var nok YAL 1200 mest almindeligt. Dvs basen bestod af kludepap, og asfaltmængden var betydeligt mindre. Før plastfolie gjorde sit indtog som diffusionsspærre i 1970'erne, var asfaltpap det man havde til rådighed. Desuden begyndte man først at bruge diffusionsspærrer i 1950'erne.

• Synes
BigR og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.