7,762 læst ·
23 svar
8k læst
23 svar
Sort skimmel eller blåfarvning?
Hej,
Købt omkring 500m strølægte fra K-Bygg (Fresks) og dette har jeg gjort i to omgange.
Tog træet "inde" og nu sidst, da jeg åbnede båndene for at sætte, er det vådt og sort på store dele af træet.
Så min bekymring er, at det er sort skimmel, for dette lægte havde jeg tænkt at bruge indendørs til at sætte indendørs loft.
Hvad tror I?
Købt omkring 500m strølægte fra K-Bygg (Fresks) og dette har jeg gjort i to omgange.
Tog træet "inde" og nu sidst, da jeg åbnede båndene for at sætte, er det vådt og sort på store dele af træet.
Så min bekymring er, at det er sort skimmel, for dette lægte havde jeg tænkt at bruge indendørs til at sætte indendørs loft.
Hvad tror I?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 indlæg
Det sker nogle gange på grund af dårlig opbevaring og fugtigt og dårlig luftcirkulation, men det er ingen risiko, så længe de kommer på et tørt sted og tørrer. Så dør det, og det bliver kun visuelt kedeligt. Der kommer ikke flere angreb bare fordi det tidligere var påvirket der. Det er dog vigtigt, at det får en chance for at tørre ordentligt, inden det igen fastgøres med overfladebehandling og evt. plast.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 indlæg
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 indlæg
Ja men det behøver jo ikke at være fugtigt nu. Det kan jo være sket hvor som helst i kæden. Man bør jo kontrollere det alligevel, og hvis det er tørt, ja så anser jeg, at det er helt risikofrit. Der bliver jo alligevel ikke flere skimmelsporer der, end hvad der findes naturligt i luften alligevel.MathiasS sagde:
En skimmelvandskade der er tørret bliver ikke risikofri bare fordi den er tørret. Døde partikler og sporer fra skimmelsvamp indeholder stadig stoffer, der kan være sundhedsskadelige at indånde.
Sort skimmel er heller ikke en specifik skimmelsvamp, men der findes flere typer skimmel, der er mere eller mindre sorte i farven.
Træværket bør udskiftes, alternativt at væksten mekanisk fjernes ved hjælp af eksempelvis høvl (gør det bare ikke i boligen). Træværket bør også tørres ud grundigt.
Sort skimmel er heller ikke en specifik skimmelsvamp, men der findes flere typer skimmel, der er mere eller mindre sorte i farven.
Træværket bør udskiftes, alternativt at væksten mekanisk fjernes ved hjælp af eksempelvis høvl (gør det bare ikke i boligen). Træværket bør også tørres ud grundigt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 indlæg
Du mener altså, at de evt. sporer fra sådan noget overstiger niveauerne af de skimmelsporer, vi har i luften naturligt? Det, der fører til sundhedsproblemer, er vel alligevel levedygtige angreb, der trives og hvor niveauerne bliver for høje.Centano sagde:
En skimmelsvamp skade som er tørret, bliver ikke risikofri bare fordi den er tørret. Døde partikler og sporer fra skimmelsvampe indeholder stadig stoffer, som kan være usunde at indånde.
Sort skimmel er heller ingen specifik skimmelsvamp, men der findes flere typer skimmel, som er mere eller mindre sorte i farven.
Tømmeret bør udskiftes, man kan alternativt fjerne det mekanisk med hjælp af for eksempel en høvl (gør det bare ikke i boligen). Tømmeret bør også tørres ordentligt.
Jeg sagde ikke noget om nogen niveauer overhovedet. Det jeg ønskede at fremhæve, og det var måske mere generelt end specifikt for dette tilfælde, er at en skimmelskade ikke er harmløs bare fordi den er tør.S Stefan1972 sagde:
Dernæst vedrørende mængden af sporer, så er det meget personligt hvem der reagerer på en skimmelskade eller ej. Jeg mener forsigtighedsprincippet bør praktiseres. Hvis dette havde været et spørgsmål om en nyproduktion og der er et igangværende fugtsikkerhedsarbejde, så ville træet være blevet skiftet ud. Hvis det havde været en mindre skade, så høvles skaden væk.
I TS tilfælde lyder det som at træet ender på ydersiden af plastikfolien hvilket er bedre, hvis man nu absolut vil bruge træet. Personligt ville jeg have skiftet træet ud eller tørret og høvlet det.
Tak for alle svar!
Jeg ringede til Fresks og skal tage ind med et af stykkerne, da de troede absolut ikke, at det handlede om sortskimmel men mere om blånød eller noget om bark. Han som var ansvarlig der sagde, at hvis det havde været sortskimmel, så havde de hørt det fra andre .. men skal i hvert fald tage ind, så får vi se, hvad de siger.
Og ja, de vil ende på indersiden af plasten.
Jeg ringede til Fresks og skal tage ind med et af stykkerne, da de troede absolut ikke, at det handlede om sortskimmel men mere om blånød eller noget om bark. Han som var ansvarlig der sagde, at hvis det havde været sortskimmel, så havde de hørt det fra andre .. men skal i hvert fald tage ind, så får vi se, hvad de siger.
Og ja, de vil ende på indersiden af plasten.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 indlæg
Vaske det der gør ingen forskel. Der er jo alligevel trettielve milliarder sporer i luften ............
Hvis de kommer til at sidde, hvor en besigtigelsesmand kan se det, vil det blive noteret som en punkt at holde øje med i en besigtigelsesrapport ved et salg. Hvor ufarligt det end er, så hæver det ikke prisen direkte. Hvis det kan ses som sagt.