Det er sandsynligvis slagge. Meget almindeligt som byggemateriale i løbet af 1700- og 1800-tallet helt frem til midten af 1900-tallet.
Indervægge af slagge er ofte dækket af sivmåtter og puds.
Det er altså ingenting at være bekymret over. Udover det sædvanlige støv, som man helst beskytter sig imod. Asbest (som jeg gætter på, at du var bekymret for) blev almindeligt meget senere, omkring 1940 og frem.
Rygsav fungerer nok aldeles udmærket, bajonetsav endnu bedre, hvis man ser bort fra, at det støver mere. Jeg har selv aldrig behøvet at rive hele eller dele af slaggestensvægge, derimod ved jeg, at hulsaven spiser slaggesten til morgenmad.
Det er slaggsten. Brug ikke finsaven, da det skiftevis er ekstremt porøst, men skiftevis stenhårdt. Lidt vanskeligt at save, regn ikke med nogle fine snit. Så indeholder det sikkert diverse ubehageligheder, dog ikke asbest eller noget andet, der kræver særlige beskyttelsesforanstaltninger.
Save ser ud til at være besværligt... det fungerer ret godt at bare slå sådanne ting ned med mukkert og huggmejsel, så risikerer du heller ikke at kappe eventuelle kabler. Du får dog ikke lige så godt afslut.
Advarsel for et aldeles væmmeligt sort støv, som er svært at få væk. "Ask me how I know..."
Bag-/fukssvans fungerer godt på selve slaggestenen, men bliver hurtigt sløv af mørtlen mellem stenene. Jeg brugte til sidst en bred mejsel i en borehammer i mejslingsindstilling. Det gav en effektiv men alligevel kontrolleret nedrivning af væggen.
Som sagt, stenen er ikke noget problem, mørtlen i fugen ødelægger alle værktøjer.
Sav/bank forsigtigt i hånden, støvet er frygteligt. Et nyt olieret egetræsgulv måtte slibes om, det var dækket ved væggen, men blev snavset flere meter væk, og det kunne ikke blive rent.
Jeg har skåret ned to vægge i samme materiale. Begge gange med tigersav.
Jeg kan bare bekræfte det, som andre allerede har nævnt, det støver utroligt meget og smitter let af. Dæk grundigt de dele af hjemmet, som ikke skal males om.
academia: ja du, jeg har dårligt styr på hvordan asbest ser ud men jeg troede det bare var en slags fibervæv for at jævne væggen i stedet for at bredspartle den, ligesom en ældre variant af det som findes i byggemarkederne i dag men jeg kan måske være helt galt på den? Nu blev man jo bekymret for det i stedet :eek:
Ellers kan jeg kun bekræfte hvad I andre sagde, fugen ødelægger værktøjer, det tog mindre end 20cm før over 1mm af tænderne på fukssvansen var væk. Det blev som en anden nævnte, håndmejsel og hammer. Det var måske ikke den sjoveste måde at tilbringe gårsdagen på men nu er den i det mindste nede
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.