Hej!

Holder på med at renovere i sommerhuset og tænkte på at sømme perlespont i fyr på en væg i toilettet, tænkte så at sømme direkte på den eksisterende væg, som er en malet byggeskive fra -67. Læste i en tidligere tråd, at det skal kunne lade sig gøre at sømme direkte på, uden lægter. Er der nogen, der har en anden mening? Panelet bliver i så fald bag ved håndvasken.

Så har vi et lille rum med brusekabine og vaskemaskine. Tænkte på at sætte panel også der. I øjeblikket er der en gammel vådrumstapet, som er sluppet lidt i samlingerne. Burde det ikke gå godt at sømme over den også? Der kommer jo slet ikke noget vand på den. Der er ventilation, et vindue der kan åbnes, og vi går i bad nogle gange om ugen i sommeren, men ikke mere end det. Så ikke særligt fugtigt generelt. Hvad tror I? Sømme panel direkte på den gamle tapet? :)

J JoakimPe sagde:
Hej!

Jeg er i gang med at renovere sommerhuset og overvejer at sømme perlespont i fyrretræ på en væg i toilettet, jeg tænkte at sømme direkte på den eksisterende væg, som er en malet byggeskive fra -67. Jeg læste i en tidligere tråd, at det skal være muligt at sømme direkte på, uden lægter. Er der nogen, der har en anden mening? Panelet bliver i så fald bag håndvasken.

Vi har også et lille rum med brusekabine og vaskemaskine. Jeg tænkte også at sætte panel der. På nuværende tidspunkt er der et gammelt vådrumstapet, der har løsnet sig lidt i samlingerne. Det burde vel gå fint at sømme ovenpå det også? Der kommer jo slet ikke noget vand på det. Der er ventilation, et vindue der kan åbnes, og vi bader et par gange om ugen om sommeren, men ikke mere end det. Så ikke særligt fugtigt generelt. Hvad tænker I? Sømme panel direkte på det gamle tapet? :)
Ingen der tør give et råd om dette?

Burde gå rigtig godt

S sultanen1 sagde:
Bør gå rigtig godt
Tak!

K
Vi har spikret perlespånt flere steder i huset direkte på. Vi fik rådet at sætte lim bagpå, noget vi ignorerede .. men nu i efterhånden føles det måske smartere, da den ikke fæstede så godt overalt..

• Synes
JoakimPe
  • Laddar…
Lim altså. Måske sætter jeg lidt trælim på da :) Har det løsnet sig så det kan ses, eller er det kun når man banker, at det bemærkes?

K
J JoakimPe sagde:
Lim altså. Måske bruger jeg lidt trælim så :) Har det løsnet sig så det ses, eller er det kun hvis man banker at det mærkes?
Æv. Det er nok kun mig der ser det. Men panelet har ligesom slået sig lidt og buler ud på et par steder. Holdes jo inde af liste i over- og underkant

Søm i hver brædde, hvor gulvlist og brystlist skal sidde, så ser du ikke sømmene og behøver ikke bruge lim.

Sømpistol er et must.

• Synes
JoakimPe
  • Laddar…
Lim giver en mere stum og massiv fornemmelse.
Jeg brugte lidt tykkere bygningslim på patron.
Sømmede kun nogle få steder.
Blev meget godt.

• Synes
JoakimPe
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo sagde:
Lim giver en stummere og mere massiv følelse.
Jeg brugte noget tykkere byggelim på patron.
Sømmede kun få steder.
Blev meget godt.
Oplever du, at det bevæger sig sommer/vinter? På regel har jo sponten større mulighed for at bevæge sig tænker jeg. Limet på væggen burde den jo opføre sig anderledes. Eller?

Har et spørgsmål mere om spont. Inspirationen til dette projekt kommer fra gamle billeder af badeværelser. Når jeg søger på spont, så har de produktbilleder, der dukker op, 100 gange flere knaster. Er det bare sådan det er nu til dags, eller handler det om at finde den rette butik? Badeværelsesbilledet er sådan, som jeg vil have det, træets åretegning er det dominerende, ikke knasterne. Billede nr. 2 fra butik.

• Væg af træ med tydelig ådring ved siden af hvidvæg. Toiletpapirholder monteret. Minimalistisk badeværelsesdesign.
  • Trævægspanel med synlige årringe og knaster, der stammer fra et butikseksempel.
PeterFalun
Købte knastfri perlespor hos et lokalt høvleri

tvivlsomt om større byggemarkeder har sådan noget

• Synes
JoakimPe
  • Laddar…
Skal man male, så spiller det ingen rolle, bare 2ggr kvistolja og derefter 3 lag maling.
Tror det er ganske usædvanligt, at man sætter pärlspont uden overfladebehandling.

Tak for svar! Vi vil have den fyrfarvet alternativt bejdset i en eller anden frisk farve, og så ses knasten jo.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.