Hej!
Jeg vil bygge et udestue 5x3 og jeg har et skydedørsparti, som er 5 meter.
Skal jeg dele partiet for at placere en stolpe imellem, eller kan jeg nøjes med at bygge med kun 2 stolper?
Så bliver afstanden mellem stolperne 5 meter?
 
Med en limtræsbjælke bør du kunne have 5 m mellem stolperne, tjek Svenskt trä's dimensioneringsbtabell for at se hvor grov bjælke du har brug for
 
Senest redigeret:
  • Synes
Majid Hasun
  • Laddar…
Det afhænger helt af, hvordan du har tænkt dig at bygge stommen, og hvilket tag der skal på. Der findes limtræsbjelker, der kan klare 10+ meter. Men mest sandsynligt er svaret, at ja, du skal have en stolpe i midten, hvis det skal være almindelige regler i stommen.

Med skydedøre er det ekstra vigtigt, at bjælken ovenover bøjer sig så lidt som muligt, for ellers vil dørene snart klemme sammen på grund af trykket ovenfra og ikke længere kunne skydes. (Ved af erfaring, da min udestue blev bygget af den tidligere ejer, som lagde et "fundament" af gamle sveller direkte på jorden, som nu er begyndt at rådne, så hele gulvet langsomt synker sammen og trækker stommen med sig. Jeg kan i dag åbne 1½ af seks sektioner i skydedørssektionen).
 
  • Synes
Majid Hasun
  • Laddar…
tak for svaret. Det er kanalplast tag og skal bygge på eksisterende terrasse.
hvilken bjælke mål hvis jeg skal have en der er 5 meter lang? og hvilken mål på bjælken hvis jeg deler og gerne målet på stolperne?
tak på forhånd
 
M Majid Hasun sagde:
hvilken bjælkemål hvis jeg skal have en der er 5 meter lang?
Tjek tabellen
 
P padrecam sagde:
[link]
Der kan du bygge dit udestue digitalt i feltet til venstre
tak, søde
 
M Majid Hasun sagde:
tak for det
Byg en udestue, hav en god dimensioneringsgrad under 90% holder vel. Ellers tager du din ide og går med den til en lokal byggemarked så får de regne på den. 😁
 
  • Synes
Majid Hasun
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.