Medlem
· Västernorrland
· 12 012 indlæg
Spørgsmålet er en smule diffust. Er målet den plads, der er til rådighed, eller er der noget i den dimension i dag? Træ i den dimension er sandsynligvis limtræ uanset.
Hvad kommer udtalelsen om 75x350 fra? Limtræ er under alle omstændigheder meget stærkere, så tager du det samme eller noget mindre, er det fint. Jeg ville dog ikke udskifte bærende vægge i huse på chance... det kan blive dyrt.
At antage styrken på en "planke" i en grovere dimension er jo umuligt uden flere detaljer. Er det noget fra det lokale savværk du har? Der er jo en utrolig forskel på en grov kvistfri "planke" i eg sammenlignet med en i hurtigtvoksende asp eller lignende andet lettere løvtræ. Også med nåletræ kan styrken være utrolig afgørende afhængigt af hvordan du har eventuelle kvistknuder, specielt hvis du har kvistknuder i hver kant.
Du vil få svært ved at få en korrekt dimensionering da det bygger på klassificeret tømmer, jeg gætter på at disse er ”bondsågade” planker.T TommieK sagde:
Det er ikke passende at lave indgreb i bærende konstruktion uden dimensionering.
Vil du alligevel gøre det, så kan lathunden fra Svenskt Trä bruges. Regn med at din planke svarer til en 56x270 limtræ, ikke mere.
Klik her for at svare