Undrer hvordan man bedst løser sømlekten på gavlen på en stamme, der skal beklædes med bræddebeklædning. Jeg vil have en brudlinje, hvor "loft-delen" begynder ved underkanten af spær og op til kippen.

Jeg mener, at jeg ønsker, at panel herfra kommer ned over bræddebeklædningen, som jeg har nedefra og op til loftdelen.

Sætter man simpelthen en tykkere sømlekt på gavlen af spærene, som jeg så sætter min bræddebeklædning på. Jeg har brugt sømlekt 28*70 til langsider og kortsider cc60 op til niveau med remmen.

Bræddebeklædningen bliver 22*120 brædder, og er idéen så rigtig, hvis jeg tager yderligere en 45*70 som underlag mod spær og derefter sætter min 28*70 sømlekt på denne. Dermed rykker disse brædder 45 mm mere ud og skulle derved få min brudlinje korrekt, ikke sandt?

Hej Forrest!
Nogle almindelige måder at sætte panel på på gavlspidser;
1. Sæt lange brædder hele vejen op.
2. Bryde af der, hvor du siger, i niveau med sømmelister. Enten med en plade, der går under det øverste panel og over det nederste. Eller sæt en flot "talje" (et vandret bræt, enten helt glat eller flot høvlet) og sæt plader både over og under denne.
Hvis jeg forstår dig korrekt, har du tænkt at lade gavlspids-panelet overlappe det nederste (?).
Hvis du har tænkt at lægge en 45x70 ovenpå det nederste panel for at dække endetræet og få noget at sømme i, og trække det øverste panel et lille stykke nedenfor, så synes jeg absolut, at det burde fungere. Bare sav panelerne i 15 graders vinkel, så du får en drypnæse.
Kreativ løsning synes jeg!
Hvis jeg nu har forstået dig korrekt?
Held og lykke! Johan

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.