Jeg skal sætte liggende træpanel op og overvejer, om jeg kan tage de eksisterende gipsplader ned og erstatte dem med OSB i stedet, for at undgå at væggen bygger for meget udad.

Mister jeg stabilitet i væggen ved dette? Er det bedre at sætte en anden type plade op i stedet for OSB?

Det er delvist ydervægge med stålregler, og det fungerer ikke godt at skyde med sømpistolen gennem dem.
Har allerede testet i soveværelset, hvor jeg måtte supplere med OSB, inden jeg kunne sætte panelen op.

Jeg har limet stående panel på gips med PL600. Fungerede godt synes jeg.

Der sidder nu glasfibervæv, type sildeben på hele væggen. Ved ikke hvor godt lim ville hæfte på det uden at skulle sømme også.

Hvordan lykkedes det dig at få tryk når du satte brættet op?

Tror det fungerer med glasfibervæv bagved også, bare den ikke er malet med maling, der skaller af eller noget. Ifølge teksten på PL600-tuben har limet sugekop-effekt eller noget, så det fæster ganske godt. Jeg lykkedes med at købe perlspont, der var nogenlunde lige, så det var nok at trække limstriber på bagsiden af de fleste planker. Hvor de alligevel ville vride sig løs fra væggen, satte jeg små skruer oppe og nede et par steder, mens limet tørrede. Skruerne tog jeg bagefter. Jeg satte lister op, der dækkede skruehullerne efterfølgende.

Tror nok ikke limning er en mulighed for mit vedkommende alligevel.

Så tilbage til spørgsmålet, tror I væggen mister stabilitet, hvis jeg erstatter gips med OSB og sømmer panelet fast i det?

Jeg kan ikke forestille mig, at væggen mister stabilitet, hvis du udskifter gipsen med OSB. Nu har jeg ikke undersøgt styrkeegenskaberne for gips og OSB, men spontant vil jeg påstå, at væggen endda bliver mere stabil. Hvad har du for regler bag gipsen? Hvis du har træregler, kan du jo sømme panelen direkte i reglerne og springe OSB'en over. Hvis du sætter en ekstra regel på diagonalen i et eller andet fag, eller alternativt støtter diagonalerne med hulbånd, så bliver det nok lige så stærkt som med gips. Hulbånd findes bl.a. her http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ttor-vinklar/balkskor-platband/237210/halband

Dahlgren79 sagde:
Jeg skal sætte op liggende træpanel og overvejer om jeg kan tage de eksisterende gipsplader ned og erstatte med OSB i stedet, for at undgå at væggen bygger for meget udad.

Mister jeg stabilitet i væggen ved dette? Er det bedre at bruge en anden type plade i stedet for OSB?

Det er delvist ydervægge med stålskeletter, og det fungerer ikke godt at skyde med sømpistolen gennem dem. Har allerede testet i soveværelset, hvor jeg måtte supplere med OSB, før jeg kunne sætte panelet op.
Hvorfor ikke beholde gipsen?
På grund af sin vægt er den en meget bedre lyddæmper end OSB, samt bidrager lidt til brandsikkerheden.

OSB bruges jo mest for at have noget at "skrue i", når man har gips som overflade.
Men med træpanel som overflade behøver du ingen OSB?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.