Ola78
Nogen form for spikerregel bør du have bagved så ikke panelet svamper for meget når du spiker lockstöten (det kaldes for lockstöt, helt rigtigt) Spiker bør du forsøge at gøre mellem bottenbrädorna præcis som med lockläkten for at bärdorna skal kunne bevæge sig bedre.

Det ser ud til, at tømrere ikke læser og søger fakta på nettet lige så meget som vi andre, der ikke ved så meget. Så de kører nok ofte, som de altid har gjort.

• Synes
Degårbranu
  • Laddar…
En almindelig måde er at sætte en sømregel mod råsponten (som Ola78 er inde på), og derefter en ca. 10 cm længere ned (afhængig af bredden på lockstöten). I den øverste sømmes panel og lockstöt fast, den nederste er for locken.
På kortsiderne og ved åben tagfod kan det kræve, at den øverste sømregel trækkes lidt ned afhængigt af luftspaltens konstruktion.

Billedsøg lockstöt, så vises princippet.

Man kan snyde ved at springe den øverste over, men så er det nemmere at skrue, den nederste skal dog findes for locken.

• Synes
tomvar
  • Laddar…
Tak for tipsene! Hvordan samler man et lockstød? Bare enderne tæt sammen og skrue, eller skal man gøre noget smart som at skære dem skråt 45°?

Er bange for, at brædderne skal "reise" sig i enderne (ud fra væggen).

baljbalj sagde:
Mange tak for tipsene! Hvordan samler man en dækbrædde? Bare enderne kant i kant og skrue, eller skal man gøre noget smart som skråkappe 45°?

Jeg er bange for, at brædderne skal "reise" sig i enderne (ud fra væggen).
Kant i kant bør vel fungere!? Jeg gjorde sådan på garagen iaf. Sømmer du på hver side af samlingen, bør det vel ikke kunne rejse sig.

Hvis man nu har et hus med forskallingsbrædder i varierende længde i nederkanten og hjørnebrædder på plads. At fjerne hjørnebrædder er ikke så enkelt, da malingen binder alting sammen ordentligt.

Hvis man begynder at skråskære med en rundsav, bliver det lidt mærkeligt i hjørnerne, da hjørnebrættet på væggen, man ikke skærer, vil få en 15° skæring lidt i den forkerte retning, så der kommer til at være en hak der, når man skærer den side senere.

At begynde et stykke inde og skære præcis i hjørnerne med et multi-værktøj er svært med en traditionel rundsav med klinge-beskyttelse (måske med sådan en dyksav). Når man først er begyndt at skære, forestiller jeg mig, at man kan stoppe, inden man når frem til hjørnebrættet på væggen 90° mod den, man skærer.

Ikke nemt at forklare :/, kan knap nok forestille mig selv, hvordan det bliver, udover at det ikke føles godt...

Er der nogen, der har gjort dette eller har en idé om, hvordan man griber det an?

Giv fanden i droppnäse på knuderne. Droppnäse er ikke så pokkers vigtigt alligevel.

Det kunne man godt gøre, men problemet består i, hvordan jeg skal kunne føre rundsaven langs hele husvæggen (desuden vil jeg gerne have det skråskåret) og få det jævnt og fint uden at få det mærkeligt der, hvor jeg starter.

Optimalt starter man med klingen udenfor væggen typ.

baljbalj sagde:
Det ville man kunne gøre, men problemet forbliver, hvordan jeg skal kunne trække rundsaven langs hele husvæggen (for resten vil jeg gerne have skråsnit) og få det jævnt og pænt uden at få det skævt der, hvor jeg starter.

Optimalt begynder man med klingen uden for væggen typ.
Sætter knuderne efter du har skåret?!

Sent from my HTC Sensation Z710e using Byggahus

Kan du få fat i en dyksav med lang skinne så bliver arbejdet betydeligt enklere og sikrere. Skinnen skruver du op på væggen. På knutbrædderne stopper du snittet ca. 2-3 cm fra hjørnet. Derefter fjernes denne del med fukssvans, denne saves i 90 grader, så lige denne del bliver der ikke drypnæse.

Det svære med almindelig rundsav er at få et godt indgangssnit samt holde retningen.

Uanset sav skal klingen være skarp for et vellykket resultat, er klingen sløv tager det ikke kun længere tid men man anvender mere kraft hvilket forværrer styringen.

• Synes
baljbalj
  • Laddar…
Skru op skinner på væggene for at save drypnæse, da når man ikke at bygge meget på en dag!

1) Smæt linjen med kridsnor
2) Brug rundsaven uden at indstille vinklen først. Sænk klingen (den snurrer nu altså) langsomt og fint der, hvor du vil starte, og sav en halv meter langs med linjen.
3) Indstil vinklen
4) Begynd forfra, og sav den første halv meter igen + resten i ét enkelt træk, uden afbrydelse.
Færdig. Lige og fint.

Niclas Jonsson sagde:
Skru op skinner på væggene for at save drypnæse, så når man ikke at bygge meget på en dag!

1) Smæk linjen med kridtsnor
2) Brug rundsaven uden at indstille vinklen først. Sænk klingen (den snurrer nu altså) langsomt og forsigtigt ned dér, hvor du vil starte, og sav en halv meter langs linjen.
3) Indstil vinklen
4) Start forfra, og sav den første halve meter igen + resten i ét stræk, uden afbrydelse.
Færdig. Lige og flot.
Men dette kræver lidt træning, og som almindelig husejer skifter man ikke panel så mange gange. Risikoen er, at hvis man er uvant, kan det blive bølgende uden støtte. Så i stedet for snorlinje foreslår jeg en form for anslag, som man skruer fast, f.eks. en lige bræt. Tiden er sjældent problemet i disse tilfælde.

Jeg gjorde sådan, at jeg lod nogle panelbrædder stikke ned væsentligt for langt, måske 20-30 cm. Afstanden mellem disse brædder var måske 2-3 meter. På disse skruede jeg så en horisontal lægte som støtte for rundsaven (jeg ville ikke skrue fast nogen skinne i panelet og få grimme skruehuller unødvendigt, og desuden har min gamle rundsav ingen skinne...)

Derefter var det bare at hvile rundsaven på lægten og køre et vinklet snit. De lange brædder tog jeg så af til sidst.

• Synes
jkarlberg
  • Laddar…
Tak for alle de gode svar! Det er rart at vide, at jeg ikke er alene om at have tænkt over sådan noget her.

Lige nu overvejer jeg at leje en dyksav og 10m skinner en weekend og begynde at skære 2-3cm ind og stoppe 2-3cm før og køre resten med fukssvansen.

10m skinner, findes de? Lej festool med 3m skinnen, den har et hul i hver ende, perfekt til en gipsskrue.
vinkler du en festool ts55 ca 14 grader klarer den 49mm panel (ex 28 +21)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.