Hej!
Behøver jeres hjælp. Diskuterer med vores håndværkere om, hvordan man sømmer en overliggerpanel. Hvad er det, der gælder? Som vi har forstået det, skal sømmet ikke gå igennem både overligger og underliggende panel. De hævder, at det ikke spiller nogen rolle.
Du har ret, tjek på http://www.traguiden.se der finder du anvisninger hvordan panelet skal sømmes. Brædderne skal kunne bevæge sig uafhængigt af hinanden derfor skal man ikke sømme gennem begge.
Princippet er, at panelet sømmes fast med en sømrække i midten. Tækkelisten sømmes også i midten, og sømmet skal gå gennem samlingen mellem panelbrædderne. Netop for at panelbrædderne skal kunne krympe og udvide sig uden at trække sømmene ud.
Principen er, at panelet fastgøres med en række søm i midten. Dæklister fastgøres også i midten, og sømmen skal gå gennem samlingen mellem panelbrædderne. Dette er for at panelbrædderne skal kunne krympe og udvide sig uden at trække sømmene ud.
Som jeg forstod det, var det vel dækkantpanel Ts skulle have opsat og ikke dæklistepanel, og da fastgøres bundbrættet, præcis som du skriver, i centrum, mens dækkantbrættet fastgøres med to søm, som ikke skal gå gennem bundbrættet.
Ja, det er korrekt. Det var mig, der læste sjusket. Men princippet er stadig det samme; panelet skal kunne bevæge sig uden at trække sømmene ud. Så man sømmer ikke gennem begge lag.
Ja, der er jeg helt enig med dig. Skrev det tidligere som svar også, så til Ts siger vi da unisont, tag snickarna i øret og sig til dem: gør om, gør rigtigt.
At trække et søm midt i underbrættet ser jo ikke klogt ud, selvom teorien sikkert holder. I praksis sømmes underbrædderne ved kanterne, så hovederne skjules af låsebrættet. Afhængigt af hvor bredt låget er, trækkes en eller to søm i det senere ca. 1 cm fra kanten, så det ikke kuppes, og da går det ofte igennem underbrættet, men det er uundgåeligt mange gange, da underbrædderne ikke sidder med samme afstand overalt.
Det ville være interessant at høre, om nogen har haft problemer med søm igennem låget og underbrættet, jeg har aldrig haft det.
Samme her, lockpanelen på huset har siddet i 5 år nu, ikke en søm har rørt sig, ikke en revne er opstået, trods at det er sømmet med dobbelte søm gennem begge lag i princippet overalt.
Nysat 3 uger gammelt panel sat af håndværker: 170 underbrædder og 95 lock, afstanden mellem lockene varierer mellem 60 - 115, de fleste omkring 95-100.
Spikret gennem lock og bundbræt overalt. Jeg hævder, at dette ikke er OK, det burde efter min mening være ca. 120 mellem lockene og ikke spikre gennem begge, men håndværkeren siger, at han altid har gjort sådan. Hvorfor sprækker panelet så på mindst 10% af brædderne allerede efter 3 uger?
Ærgerligt! Har ingen svar men et eller andet sted (i bredde) burde der jo være en grænse for, hvornår man stopper med at sømme dækbrædderne i midten. b=45mm er det mest almindelige, forstår jeg det som, og det sømmes i midten i en smal spalte på 5-10mm mellem bundbrædderne.
Men jo bredere dækbrættet bliver, desto større risiko burde der være for, at det ligesom bliver skålformet med kun en søm/skru i midten. Overvejer selv at tage 70mm brede i stedet for 45mm, da man kan få en lidt større spalte (for ventilation) mellem bundbrættet. Men er lidt bekymret for sådan noget.
Og når jeg ser dine billeder, får man vand på sin mølle, at det er let at gøre forkert (hvis de nu har gjort forkert, det ved jeg ikke).
Hos dig revner både bundbrædder og lægter, måske fordi sømmene sidder ved siden af hinanden i stedet for zigzag langs brædderne.
To metoder for dækbrætpanel (f.eks. 160x22&45x22):
1. Skrue i midten af bundbrædderne (cc1200mm) (eller ingen jeg har talt med har gjort sådan eller siger, at det er rigtigt, bortset fra træguiden). Skrue midt i lægten mellem bundbrædderne (cc600mm).
2. Snedkere jeg har talt med: sømme eller skrue bundbrædder hver 600mm men på forskellige sider hver gang (længst ude mod kanten), går ud fra, at dette er for, at det ikke skal revne som du har oplevet. Dæk søm/skru med dækbræt som sømmes/skruves hver 600mm i midten (mellem bundbrædderne).
Hvad er rigtigt? ved ikke. Og så når dækterne bliver bredere, føles det næsten umuligt (i mit hoved) at få det godt (selvom jeg ser masser af huse med lige så brede dæk som bundbrædder osv.)
Tænkte på en ting til. Drypnæsen over vinduerne (der findes sikkert flere metoder, der er ok) men hvis man læser Udvendige Træpaneler på (http://www.byggbeskrivningar.se/) skal drypnæsen monteres under sømreglen, dine oppe under taget sidder udenpå bundbrædderne? Eller er det noget bøjnings- og trylleritricks der som ikke kan ses på billederne?
Hej baljbalj
De sidder bag bundbrædderne, selvom det ikke ser sådan ud på billedet.
Derimod synes jeg, de er for korte. Stikker kun ud knap 1 cm fra vinduesrammen, finder ingen praksis for dette. Men de, som de rev ned, stak ud 4 cm, nu drypper det jo direkte ned på nedre blik.
Trist at det er sprunget så meget, jeg tror, det skyldes kvaliteten snarere end hvordan man har sat panelen op. Man burde have sorteret disse underbrædder fra allerede ved opsætningen, der er ofte en antydning til revne allerede fra starten.
At det drypper på blikket under er irriterende, men det er kun når det næsten er vindstille det sker, og desværre når det lyder mest.
Hvordan fastgør man lockstöten (tror den hedder det, liggende lock eller lidt bredere som ligger under taget og lockläkten ligesom skubbes op mod)?
Skal der ligge en spikregel bagved lige under råsponten, og man sømmer i mellemrummet mellem bundbrædderne også der, eller fæstner man den i bundbrædderne?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.