Hej!

Hvad er jeres erfaringer med at sømme perlespont (120 mm bred, 15 mm tyk). Clips eller søm? Jeg har selv brugt clips tidligere, men det er lidt mere besværligt end at sømme. Virker det med en dykkertpistol, eller er dykkerten for spinkel og glat til at holde panelet på plads, når træet vil bevæge sig. Skjult eller normal sømning? Erfaringer og tips modtages med tak! Jeg vil helst have, at det bliver rigtigt første gang!

Jeg har altid brugt clips, når jeg har sømmet f.eks. tag, men det er jo irriterende pillearbejde. I sidste uge monterede jeg glatkant (egentlig 14mm fyrretræsgulvbrædder) på væggen i et soveværelse, og der skruede jeg i stedet. Det fungerede perfekt og går hurtigere end at sømme. Jeg brugte en selvborende skrue fra Grabber, PTSxxxx, hedder den.

MathiasS: Nå, så det blev gulv fra Byggmax? Hvordan blev det?

BAN: Jeg sømmede perlepanel i loftet i går. Jeg sømmede med dyknaglepistol, DA-dyknagle, 15 gauge x 38 mm (15 gauge = ca 1,8 mm). Det går latterligt hurtigt med pistol. Jeg ville ikke sømme med 18 gauge, dvs 1,2 mm som de fleste billigpistoler bruger. Jeg har prøvet det i loft med 19 x 120 råspont, og det ville gerne falde ned. Blev nødt til at gå efter med skruer for at være sikker. Perlepanelet blev sømmet med synlig sømning. Det skal alligevel males, og spartlingen går hurtigt.

mattiasp sagde:
MathiasS: Nå, blev det gulv fra Byggmax? Hvordan blev det?
Nej, det blev det ikke. Byggmax' gulv skulle gerne tørre lidt længere, end jeg havde tid til at vente, så det blev en B-sortering af Siljans gulv i stedet via ttgolv.com. Dyrere end Byggmax, men jeg kunne skrue det på med det samme.

Med lidt mere planlægning havde Byggmax været et oplagt valg.

MathiasS sagde:
[quote author=mattiasp link=1139834039/0#2 date=1139841609]MathiasS: Jaha, så det blev gulv fra Byggmax? Hvordan blev det?
Næ det bidde det ikke. Byggmax gulv ville gerne ligge og tørre lidt længere, end jeg havde tid til at vente, så det blev en B-sortering af Siljans gulv i stedet via ttgolv.com. Dyrere end Byggmax men jeg kunne skrue det fast med det samme.

Med lidt mere planlægning havde Byggmax været et givet valg.[/quote]

Jeg fik fat i B-sortering af granslätspont 120mmx15mm fra et savværk udenfor Falkenberg (min husfirma køber der) for lidt over 40:-/m2. Skal sætte det i viktualierummet på vægge og i loft. Overvejer at sømme med almindelige søm fra forsiden for at få et rustikt indtryk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.