Hej til jer.
Håber alle med børn bliver fejret på fars dag.
Jeg skal selv i panik bygge en friggebod inden den 1. december og har til hensigt at bygge alle stammerne liggende og derefter rejse dem, så snart alt er klart. Jeg tænkte at skrue eller sømme stammerne sammen liggende 45x95 gennem "sylbrädan" eller hvad det nu hedder. Jeg havde først tænkt at skrue med 2 x 5x90, men det er måske overkill? Skal jeg sømme i stedet, og hvilken søm skal jeg bruge? 3,4x100? Hvad er jeres anbefaling? Hvis skruer, er 2 stykker 5x90 per side godt, eller hvad ville I vælge, og hvilken størrelse søm hvis I skulle vælge søm?
Håber alle med børn bliver fejret på fars dag.
Jeg skal selv i panik bygge en friggebod inden den 1. december og har til hensigt at bygge alle stammerne liggende og derefter rejse dem, så snart alt er klart. Jeg tænkte at skrue eller sømme stammerne sammen liggende 45x95 gennem "sylbrädan" eller hvad det nu hedder. Jeg havde først tænkt at skrue med 2 x 5x90, men det er måske overkill? Skal jeg sømme i stedet, og hvilken søm skal jeg bruge? 3,4x100? Hvad er jeres anbefaling? Hvis skruer, er 2 stykker 5x90 per side godt, eller hvad ville I vælge, og hvilken størrelse søm hvis I skulle vælge søm?
Senest redigeret:
Dine foreslåede længder fungerer godt uanset om du vælger spik/skruv, sæt dem parvis.
Der findes en god tommelfingerregel, når man sømmer, skal det man fastgør være maksimalt en tredjedel af sømmets længde. Når man skruer, er det tilstrækkeligt med den dobbelte længde. Det handler jo om udtrækningsværdi. Den mest almindelige søm til stomsømning 45 træ er 100x34. Så findes der jo ingen regel uden undtagelse.
Har du travlt, er begge svarene forkerte. Du bør bruge en sømpistol og følge dimensionering for valgt søm. Så kan du også skyde råspont og facade, hvilket gør, at det går endnu hurtigere. (facaden så at sømmet skal slås ind med hånd det sidste stykke) Den lærdom, jeg har taget med mig fra årets byggeri, er, at jeg ikke ville have undværet at købe en pistol, inden jeg begyndte, men jeg havde allerede søm og skruer, så jeg syntes, det var unødvendigt. Nu har jeg skruet ramme og facade samt sømmet taget, og ingen proces er særligt hurtig.
Blev skuret færdigt?Ludde Jakobsson sagde:
Hej på jer.
Håber alle der har børn bliver fejret på fars dag.
Selv skal jeg i panik bygge et skur før den 1. december og har til hensigt at bygge alle rammer liggende og derefter rejse dem så snart alt er klart. Jeg overvejede at skrue eller sømme rammen liggende 45x95 gennem "sylbrädan" eller hvad det nu hedder. Jeg havde først tænkt at skrue med 2 x 5x90, men det er måske for meget? Skal jeg sømme i stedet, og hvilken søm skal jeg så bruge? 3,4x100? Hvad er jeres anbefaling? Hvis skruer, er 2 stk. 5 x 90 pr. side godt, eller hvad ville du vælge, og hvilken størrelse på sømmen hvis I ville vælge søm?
Det blev mit ikke. Overvejer hvordan man skal fortolke reglementet med en delvis rammeopført skur i et område, hvor det i dag ikke længere er tilladt at bygge.
Den står der med tag og vægge. Mangler døre og skal bare lægge tagpap, så den burde anses for at være klar. Jeg lagde nogle ting ind i den i går for at markere, at den er klar. Skal forsøge at male de øvrige sider i løbet af ugen.B Bele sagde:
Senest redigeret:
Klik her for at svare