Hej

Er i fuld gang med en mindre renovering af stuen og jeg undrer mig om man skal udskifte den sølvfarvede dampspærre mod noget andet når man sætter ny gips.

Hvis den skal erstattes, skal man sætte noget lignende? Eller er det plast som er standard?
Eller kan man ignorere det og sætte ny gips direkte mod råspont?

Hus bygget 1970.

• Værelse under renovering med ødelagte gipsplader og synlig sølvfarvet dampspærre på væggene samt en grå sofa og træpaneler.
Aldrig set..
Kan det være nogen tanke med varmerefleksion eller noget?
Der forekom jo en del mærkelige idéer i 70'erne...

Den fungerer sikkert som dampspærre, så erstat med byggplast ja.

• Synes
thomaslj og 1 anden
  • Laddar…
I som har købt en blød køletaske - som ofte også har aluminiumslag som varmeskjold i sin tynde isolering, og har haft uheldet at købe varianten uden varmeskjoldet (og der fandtes ikke nogen med skjold blandt alle de forskellige mærker, der blev solgt det år - hvilket indikerede, at der er en og samme producent i bunden) - ved, at der er stor forskel mellem disse i varmeisoleringskapacitet - de uden varmeskjold var i princippet uduelige som køletaske selv med køleelementer i sig, mens de med aluminiumskjold kunne holde anstændig kulde med samme antal køleelementer næsten en hel arbejdsdag...

så lidt nytte gør aluminiumskjoldet, når det gælder varmestråling mellem lagene.

• Synes
thomaslj
  • Laddar…
X xxargs sagde:
I der, der har anskaffet en blød køletaske - som ofte også har aluminiumsbelæg indvendigt som varmeskærm i sin tynde isolering, og havde uheldet at købe en version uden varmeskærm et år (og der fandtes ingen med skærm blandt alle dem med forskellige mærker, der blev solgt det år - hvilket indikerer, at der er én og samme producent i bunden) - ved, at der er stor forskel mellem dem i varmeisolationsevne - de uden varmeskærm var stort set uduelige som køletaske selv med køleelementer i sig, mens dem med aluminiumsbelæg kunne holde anstændig kulde med samme antal køleelementer næsten en hel arbejdsdag...

så lidt nytte gør aluminiumsbelægningen, når det gælder varmestråling mellem lagene.
Hej

Så du tænker, at den fungerede mere som varmeskærm end dampspærre?
Huset havde jo oprindeligt opvarmning via "loftvarme", så der kan måske være noget om det.

Skal også tilføjes, at vi har en FTX, som jeg installerede for ca. 4 år siden.

Men nu er det i hvert fald tid til at sætte ny gips op på væggene, så spørgsmålet er, om man skal erstatte det med dampspærre eller dampbremse, eller bare sætte gipsplader direkte op mod råspont.

Er der nogen, der har nogle indsigter? Byggeplast føles måske lidt for tæt eller hvad? Er dampbremse et bedre alternativ måske?

// Thomas Ljunggren

Er helt overbevist om at aluminiumslaget gør en forskel for varmestrålingen. Hvor stor en forskel det gør, lader jeg være usagt, da jeg ikke er stødt på nogen videnskabelige undersøgelser af det og derfor ikke har nogen opfattelse. Desuden fungerer det også som dampspærre.

Så, jeg ville have beholdt alt, der var helt. Hvor det er i stykker, ville jeg have sat bygplast eller lagt tape på, hvis der var mindre skader/rifter/huller.

Da jeg opfatter, at væggene er helt ok, dvs. løsningen har fungeret i >50 år, så er grundprincippet jo, at man ikke ændrer noget, som beviseligt fungerer.
Hver ændring, der udføres, kan forårsage problemer. Det spiller ingen rolle, hvilke intentioner vi har med ændringen, historien viser igen og igen, at vi ikke er i stand til at forudsige alt, uanset hvor meget vi anstrenger os.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.