Vi skal bygge et anneks af letbeton til foråret og skal have store, åbne skydedørspartier på så stor en del af den ene langside som muligt med den faste del mod det hjørne, jeg spørger om. Vi skal også have høje vinduer på den ene kortside.
Jeg undrer mig over, hvordan det hjørne, hvor der vil være vinduer på både kortside og langside, skal dimensioneres? Jeg tænkte at bruge 175mm Siporex, der klarer 2,8N/mm3 (28,55kg/cm2).
Jeg kan vel ikke mure et hjørne op, der er 175mmx175mm? Det lyder meget spinkelt. Jeg har brug for at lægge en u-bjælke af y-tong, som vejer ca. 100kg, og integrere en stålbjælke (vægt ukendt) i denne. Desuden må u-bjælken formode at have et vist anlægsareal?
Se billede.
Er der nogen, der har kendskab til styrke og kan svare på, hvordan jeg bør dimensionere hjørnet?

• Diagram af et vægdesign for en friggebod med skydedør og vinduer. Viser spørgsmålet om dimensionering af hjørnet mellem faste dele og vinduer.
Den vertikale taglast som kan blive aktuel, skal 175x175 letbeton kunne klare. Det er mere et stabilitetsproblem, du har. Det ville være lettere, hvis du kan lave facadeskitser på siderne med vinduer. Så kan man bedre vurdere, hvilke muligheder der findes.

Dårlig skitse men håber du forstår. Taget hælder kun fra langsiden med skydedørspartiet til den anden langside.

• Skitse af et tag, der skråner fra langside med skydedør til den modsatte langside, med pile der indikerer hældningen.
Det må jo blive en del belastning på skjutglaspartiet på den lille søjle tænker jeg. Føles som du siger som om det kan blive ustabilt. Bare sådan jeg tænker i hvert fald.

Dog vil den højre af de tre dele, som skydedørspartiet udgør, være af fast type (ikke åbent).

Der skal selvfølgelig være en (overdimensioneret) bjælke over skydedørspartierne, som tagbjælkerne hviler på. Det samme gælder over gavlvinduerne, men den kan også være af letbeton og indmuret. Den bedste løsning på stabilitetsproblemet er en diagonal i tagets plan, som lander på det følsomme hjørne. Med hjælp af sådan en bliver hjørnet helt fikseret i sideled både øverst og nederst.

U-bjælken, jeg har tænkt mig at indfælde, er 200mm bred, 250mm høj og ca. 4400mm lang. I den tænker jeg at indfælde en stålbjælke (hvilken type ved jeg ikke). Den skal naturligvis hvile på søjlen. Så tænkte jeg, at en af spærstolene skal gå over søjlen og fastgøres der. Er det sådan, du mener med diagonalt? Ikke helt, som jeg opfatter det, men jeg har svært ved at se, hvad der skal gå diagonalt (skråt over taget, som jeg tolker det).
Kan du muligvis tegne?
Tak fordi du tager dig tid til at svare

Så her i princippet.
Bygningsdiagram, viser et delvist konstrueret rum med synlige bjælker og rammer øverst.

Aha.. Det var så jeg tolkede det egentlig men har aldrig set noget bygget på den måde.
Meget flot tegning
Tak så meget for at du tog dig tid til at svare mig

Jeg glemte at skrive, at et alternativ til en diagonal er at forsyne en side af tagbjælkerne med et plademateriale, forslagsvis krydsfiner.

J justusandersson sagde:
Jeg glemte at skrive, at et alternativ til en diagonal er at forsyne en side af tagbjælkerne med et plademateriale, for eksempel krydsfinér.
Jaja.. så man tænker simpelthen, at det skal være vridningsstift. Tak for svar :D Måske kan du svare på et andet spørgsmål, jeg har? Du virker til at have en del erfaringer og viden.
Det er sådan, at da jeg støbte pladen i efteråret, glemte jeg at tænke på, at jeg måske burde have skåret 100mm af højden på isoleringen på kantelementet, hvor jeg skal have en skydedør i enten 3600mm eller 3900mm bredde, for at øge bæringen for elementet og for at have ordentligt med beton at skrue i (for man bør vel skrue elementet fast i gulvet også? Venter på monteringsbeskrivelsen).
Rammen til skydedøren gætter jeg på at være 148mm dyb. Væggene, der skal være letbeton, skal være 175mm dybe. Hvis jeg sætter elementet kant i kant med indervæggen, vil 75mm af elementets dybde ende på den del af betonen, der er 200mm tyk, 50mm vil ende på beton, der går fra en tykkelse på 100mm til 0mm, og de resterende ca. 25mm vil ende på isoleringen, der ses langs omkredsen af sålen. Min tanke var, at i eftertid (nu når jeg har fundet ud af, at jeg muligvis burde have skåret en del af isoleringen væk for at få en tykkere sål der) at kradse en del beton og isolering bort og støbe om med armering indlagt i den eksisterende plade for trækstyrke samt langsgående armering. Undgår helst at gøre det om selvfølgelig, men hvis det er nødvendigt for, at pladen kan bære vægten af elementet, så må jeg gøre det. Ved ikke, hvad elementet vejer, men det er af pvc og skal være 2-lagsglas.
Du svarer på mit spørgsmål, hvis du føler for det selvfølgelig :D Taknemmelig for al den hjælp, jeg får <3

Det ville lette, hvis du kan tegne en enkel skitse i form af et tværsnit af det aktuelle parti. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår din argumentation ellers.

Tegning af rumlayout med mål, inklusive vinduesparti med skydedør, mål i cm angivet ved linjer.
J justusandersson sagde:
Det ville gøre det nemmere, hvis du kan tegne en simpel skitse i form af et tværsnit af det aktuelle område. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår din tankegang ellers.
Håber du forstår min tegning

Betonplade med armeringsnet og ledninger, set fra siden, hvor et skydedørsparti skal installeres. Ligger på et grusunderlag. Venstre del (langsiden) af pladen som ses på billedet er den del skydedørspartiet skal stå.

• Betonplade med armeringsnet, hvor venstre langside er område for skydedørsparti. Grus og stenvæg til venstre, armeringsstiver ses.
Aaah Jeg har løst det selleri ja, ikke jeg, men det løser sig Karmen som monteres er faktisk kun 74mm. Har endelig fundet et billede af, hvordan det ser ud. Jeg sætter partiet i liv med innerväggen så havner det på soklen som er 200mm armeret beton. Tak alligevel

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.