Hej!

Vi planlægger at genbruge dele til vores carport og bygge en terrasse i stedet. Jeg undrer mig på, om I kan hjælpe mig med bærende evne på konstruktionen.

Planen er at fastgøre en bæreline i betongulvet i huskroppen og bruge IPE bjælken, der allerede er der.

Se nedenstående billede. Ifølge byggetilladelsesansøgningen, som ejeren sendte ind ved byggeri af carport, er det nedenstående konstruktion.

Søjler RHS 100x100 fastgjort i betonfundamenter 0.9 meter dybe. IPE 240 bjælke i forkant.

Den er ca. 7 meter bred, og 3 meter fra huskroppen.

På billedet ser I konstruktionen. Så, hvad jeg undrer er, om det er okay at bruge de eksisterende søjler og bjælke, og om det kan holde til en terrasse?

Venlig hilsen, Rickard

• Rødt murstenshus med carport, sort bil parkeret under carporten. IPE-bjælke, trægærde og redskaber synlige ved siden af bilen.
Hej,
Har jeg forstået det korrekt, at I vil bygge en terrasse oppe på carporten? Hvor i landet er det henne? /K

K kayen85 sagde:
Hej,
Har jeg opfattet det rigtigt, at I vil bygge en terrasse oppe på carporten? Hvor i landet er det henne? /K
Hej!

Ja det er korrekt. Vi bor i Älmhult, Småland.

R Rickie sagde:
Hej!

Jeg det er korrekt. Vi bor i Älmhult, Småland.
Stålet holder forudsat at du stager bjælken mod vipping. IPE-bjælker viger sig let ved høj belastning, og i dette tilfælde så bliver instabilitetsbrud dimensionerende. Du har ikke angivet tykkelsen på søjlerne, men når jeg regner med 4mm godstykkelse, så er det meget lav udnyttelsesgrad.

Selvom stålet ville holde, vil det stadig blive en meget svajende konstruktion, primært på grund af bjælkens lange spændvidde. Det løses lettest med en ny søjle i midten. Derefter skal terrassebjælkelaget fungere lidt som en stiv plade, da konstruktionen i dag er for svag i sideled til blot at lægge en altan på.

Hej!

Tak for jeres svar!

@kayen85 Tykkelsen får jeg til omkring 10mm, se vedhæftede billeder. Noget andet jeg skal måle med?

@bossespecial Jeg kan/vil ikke have en søjle i midten, det ville fjerne funktionen af en Carport for os? Kan man forstærke det som på mit fine billede / forklaring? Ville det have hjulpet?
Carport med metalldækning uden søjler, bil parkeret under, græsplæne og boliger i baggrunden. Kaliber bruges til at måle tykkelsen på et metalstykke, viser omkring 10 mm. En skydelære måler tykkelsen på en rusten metalbjælke, med en bil svagt i baggrunden.

At sætte små diagonaler i hjørnerne med så lang spændvidde er ikke hensigtsmæssigt, i høj grad fordi der opstår meget store tvangskræfter, som kan være svære at håndtere. Derudover er jeg tvivlende over, om de små diagonaler har nogen større effekt netop i denne sammenhæng.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.