Bliver ikke klog, når jeg læser, men forsøger at lære...

Fritidshus (5m*10m) på pæl. Limtræsbjælker 55*225 til brug som bærende bjælke. Gulvbjælkelag af 45*22. Forhøjet væg 3m, åbent til kip halvdelen og halvdelen med hems. Saddeltag med teglsten SPV 5m. Snezone 2.

Hvordan skal jeg beregne afstandene mellem pælene? Forklar gerne med lægmandstermer.

Det her er ikke en amatør opgave.

Men hovedtrinene er:

-Lastnedtælling til bærende bjælke
-Dimensionering af bærende bjælke, i dit tilfælde med given dimension på bærende bjælke prøver man sig frem til maksimal afstand mellem bærende stolper, før den bærende bjælke bliver overbelastet
-Fra beregningen aflæser man lasten til stolperne og dimensionerer plinten og tilpasser størrelsen, så det maksimalt tilladte jordtryk ikke overskrides.

Beregningerne skal følge Eurocode.

Det plejer at være bedre at starte med at vurdere stolpernes afstand og beregne størrelsen af bærende bjælke derefter. Det er ofte billigere og mindre arbejde med færre stolper og større bærende bjælker. Du har vendt det og bestemmer bærende bjælkens størrelse først, det går, men er ikke den normale fremgangsmåde.

Tak for forklaringen, ville bare have det i lægmandstermer for at forstå det lidt bedre. Beregningerne overlader jeg til andre, men vil have et overordnet overblik.
Materialet til bæringen fandtes allerede, derfor brugen af dimensionen.

• Synes
witten
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.