2,159 læst ·
20 svar
2k læst
20 svar
Søjlebelastning
J justusandersson sagde:
Jeg er åben for forslag, dog har jeg fået fra beregningsprogrammet at nedbøjningen af bjælkerne bliver typ 7 mm med de rigtige bjælker på 8 meter.J justusandersson sagde:
Er der nogen speciel grund til, at det er dårligt, udover at det andet led ville have været mere traditionelt?
Med dem på denne lange led bliver det højere loftshøjde samlet set.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det bliver meget grove dimensioner på bjælkerne. For at komme ned til en nedbøjning på 7 mm kræves eksempelvis limtræsbjælker 90x540 på c/c 600 mm. Det koster nærmere 30000 kr. En limtræsbjælke som afslutning på en entresol kan placeres så den også er en del af rækværket.
Tilsyneladende kalder moelven det "sviktkontroll", når man vælger gulvbjælke. For CC 600 og 90*360 bjælke bliver sviktkontrollen 1,2 mm.J justusandersson sagde:
Bjælkerne ville koste 19000 ifølge mine oplysninger.
Det der med limtræ som en del af rækværket var smart, men jeg skal have en vindeltrappe op til loftet, og så bliver det mærkeligt at stige over den kant.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Svigtkontrol er egentlig den mest grundlæggende test. Men for 1,2 mm kan spændvidden ikke være så stor som 8 meter. 19000 er i og for sig et fundpris i dag, men jeg ved ikke om det er klogt at tage udgangspunkt i det. Du skal placere spiraltrappen inden for bjælken. Det bliver en flottere løsning, fordi du eksponerer limtræsbjælken.
B bellman83 sagde:
J justusandersson sagde:Svigtkontrol er egentlig den mest grundlæggende test. Men for 1,2 mm kan spændvidden ikke være så stor som 8 meter. 19000 er for så vidt en fundpris i dag, men jeg ved ikke, om det er klogt at tage udgangspunkt i det. Du får lægge spiraltrappen indenfor bjælken. Det bliver en pænere løsning, da du eksponerer limtræs-bjælken.
Oplysningen til svigtkontrollen kommer fra moelven, så det kan jeg hverken bekræfte eller dementere.J justusandersson sagde:Svigtkontrol er egentlig den mest grundlæggende test. Men for 1,2 mm kan spændvidden ikke være så stor som 8 meter. 19000 er for så vidt en fundpris i dag, men jeg ved ikke, om det er klogt at tage udgangspunkt i det. Du får lægge spiraltrappen indenfor bjælken. Det bliver en pænere løsning, da du eksponerer limtræs-bjælken.
Tænkte du trappen i et hul op gennem bjælkelaget da?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja.
Klik her for at svare