Hej!

Jeg er i gang med at bygge til huset og forsøger at ordne en del selv, fx tegninger o lign.

Jeg har en entreprenør, der skal støbe pladen, og de kan lave beregninger på armering og tykkelse, men de vil have søjlebelastninger fra mig.

Jeg skal bruge limtræ og har kigget på moelvens beregningsprogram, men er ikke helt 100 på om jeg har forstået det rigtigt. https://www.moelven.swelagerbalk.inadire.se/Account/Login?ReturnUrl=/

Det er beregningen for bærende bjælke, og i mit tilfælde vil bjælken til et dæk stå på to søjler, og det jeg undrer mig over, er hvordan den søjlebelastning, der er i det vedhæftede billede, står sig mod virkeligheden? Programmet ved jo intet om, hvad mit dæk består af eller hvordan jeg skal belaste det?

I mit tilfælde skal der være et loft til normal ophold.

Kan jeg bruge den oplysning, der gives i beregningen ifølge billedet?

Mvh

• Diagram over husudvidelse med målinger og beregningsdetaljer for bærende limtræ. Dimensioner og pelarlast fremgår.
Hvis alle inddata er korrekt udfyldt, og forudsætningerne gælder din bjælke, kan du aflevere den markerede søjlelast til bygherren.

B bossespecial sagde:
Hvis alle inddata er korrekt udfyldt samt forudsætningerne gælder din bjælke, så kan du give den markerede pillelast til bygherren.
Ja længderne er korrekte, der er ikke mere at angive.

Dumt spørgsmål 2: Forudsætter beregningen en søjle i hver ende af bærelinjen og belastning per søjle?

Ja, det forudsætter jeg(y)

Det er jo noget, der ikke stemmer. Oplysningen om husdybde og søjlelast går rimeligvis ikke sammen. En husdybde på 16 m lyder desuden helt urimelig.

J justusandersson sagde:
Det er jo noget, der ikke stemmer. Opgaven om husdybde og pelarlast hænger rimeligvis ikke sammen. En husdybde på 16 m lyder desuden helt urimeligt.
Sagen er den, at jeg tænkte have bjælkerne på længden, rummet er 8100 mm langt indvendigt. Men jeg synes det lyder lidt med 10 ton beregnet last for 25 m2 inkl. alt materiale.

Hvis huset er 8,1 meter bredt indvendigt, og limtræsbjælken er en forlængelse af kælderens hjertemur, skal lasten pr. meter på bjælken være mindst 8x3/2 = 12 kN. Den kan være betydeligt mere afhængigt af konstruktionen. Med en bjælkens længde på 3,6 meter betyder 12 kN/m en last på hver søjle på knap 22 kN. Er der noget, du ikke fortæller om...

J justusandersson sagde:
Hvis huset er 8,1 meter bredt indvendigt, og limtræsbjælken er en forlængelse af kælderens hjertemur, skal lasten pr. meter på bjælken være mindst 8x3/2 = 12 kN. Den kan være betydeligt større afhængigt af konstruktionen. Med en bjælkens længde på 3,6 meter betyder 12 kN/m en last på hver søjle på knap 22 kN. Er der noget, du ikke fortæller...
J justusandersson sagde:
Hvis huset er 8,1 meter bredt indvendigt, og limtræsbjælken er en forlængelse af kælderens hjertemur, skal lasten pr. meter på bjælken være mindst 8x3/2 = 12 kN. Den kan være betydeligt større afhængigt af konstruktionen. Med en bjælkens længde på 3,6 meter betyder 12 kN/m en last på hver søjle på knap 22 kN. Er der noget, du ikke fortæller...
Fakta:
Huset er 7200 mm bredt udvendigt.

Dette rum, som skal bygges til, er 8400 mm langt udvendigt, samme bredde. Det støder op mod den eksisterende gavl og bliver derfor en forlængelse af huset.
Det drejer sig om en 1 1/2-plansløsning.

Der er ingen kælder involveret.

Etagedækket i spørgsmålet vil dække halvdelen af rummets overflade, resten er åbent fra stueplan til kip. Loftplanet strækker sig fra husets gamle gavl til den nye ende, hvilket er 8400 mm minus 300 for letbetonens tykkelse.

Alternativet havde været at lægge etagedækket på den anden led og få en bærende bjælke på 8100 mm, men det havde betydet, at den bliver tykkere og tager lofthøjde, og jeg kan bedre lide den tænkte løsning.

Men passer det hele er spørgsmålet? Du taler om betydeligt mere belastning?

Jeg får ikke helt geometrien til at passe. Hvis det eksisterende hus er 7,2 m bredt udvendigt, burde forlængelsen vel også være 7,2 m? Det er altså overetagens bjælkelag, du vil have, at limtræsdrageren skal bære? Hvordan ser tagkonstruktionen ud i tilbygningen? Er der en mønsbalk? Er det kun i tilbygningen, der skal være åbent til kip?

J justusandersson sagde:
Jeg får ikke geometrien til at stemme helt. Hvis det eksisterende hus er 7,2 m bredt udvendigt, burde forlængelsen så ikke også være 7,2 m? Det er altså overetagens bjælkelag, du vil have limtræsbjælken til at bære? Hvordan ser tagkonstruktionen ud i tilbygningen? Er der en rygbjælke? Er det kun i tilbygningen, at der skal være åbent til kip?
Jeg forstår, at det er svært at rede ud uden billeder, men det handler om en tilbygning til huset, som er helt uafhængig af det gamle hus, bortset fra at de sidder sammen.

I den nye del vil rummet være åbent op til kip, ca. 6,5 m. I halvdelen af dette område vil der være en hems, en entresolplan.

Det nye rum vil være 8400 mm langt.

Bredden på rummet, også bredden på huset, vil være 7200 mm.

Altså det samme som det gamle hus, det bliver en forlængelse af det gamle hus.

Bjælkelaget vil løbe fra den gamle gavl til den nye gavl. En afstand på 8400 mm inklusiv ydervæggets tykkelse.

Den bærende bjælke i den nye gavl vil eventuelt blive opnået ved at bjælkerne fældes ind i letbetonen.

Det, jeg undrer mig over, er på den side, der støder op til det gamle hus. Der tror jeg ikke, at jeg tør hænge en ny etage på den gamle planke mur uden at tænke på at understøtte det på søjler.

Der kommer også til at være en søjle der for at understøtte rygbjælken.

Men limtræsbjælken skal stadig kun være 3600 mm?

J justusandersson sagde:
Men limträbalken skal stadig kun være 3600 mm?
Den såkaldte bærelinje skal være knap 3600. Halvdelen af rummets bredde minus ydervæggen (7200/2-300).

Så skal bjælken gå på tværs af husets længderetning og bære entresolplanets ene kortside? Tænkte du at have 8,1 m lange gulvbjælker, der hviler på bærelinjen?

J justusandersson sagde:
Så balken skal gå tværs husets længderetning og bære op entresolplanets ene kortside? Tænkte du at have 8,1 m lange gulvbjælker som hviler på bæringen?
Korrekt

Det er ikke en god løsning med 8 m lange gulvbjælker. Der må du tænke om. Enten en yderligere bærende linje på halvvejen eller en kraftig limtræsbjælke (med mindst 3 pelarstøtter) langs entresolplanets kant og gulvbjælkerne på den anden led.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.