Hej!

Jeg har garageporte med låsehuse, der ser ud som billedet nedenfor. En af dem er i stykker, og jeg vil gerne have fat i en brugt. Alternativt må jeg skifte den ud med en ny. Er der nogen her, der ved, hvad det her er for lås? Jeg har søgt på nettet, spurgt AI og også en låsesmed, men har ikke fundet ud af, hvad det er. De er fra 50-60'erne engang.

• Gammelt metalldørhåndtag og lås på en trægaragedør fra 1950-60’erne.
Hvad er der galt med den defekte lås?

Det ser jo ud til at kunne være en tilgængelig mekanik inde i det. Kan det være nemmere at reparere eller fremstille en ny "reservdel"? En låsesmed eller mekaniker med nogle gode værktøjer kan måske kigge på det. Hvis det er slid, der er problemet, så kan det måske være det på en anden brugt også, eller det er tid til at gennemgå det, der stadig fungerer, inden det begynder at drille (hvis du helst vil beholde det samme som tidligere). Det kan nok være svært at vide, hvad det er for et fabrikat eller finde nyt tilsvarende, hvis det er så gammelt.

• Synes
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Det er sikkert en meget enkel mekanisme derinde, åbn den og undersøg, hvad fejlen er.

Eftersom den alligevel er i stykker, er der ingen risiko at forsøge 😉

Jeg har åbnet den hele, og den er ikke superenkel. Intet som man fremstiller, som jeg ser det. Den ødelagte mangler mange dele indvendigt, og jeg bliver nødt til at låse den med en midlertidig løsning, hvilket jeg er træt af. Den hele er slet ikke slidt, men fungerer perfekt. Jeg ville gerne have fundet en brugt.

MultiMan
Hvordan kan det ødelagte "mangle mange dele"? Det er jo et hylster, der dækker? Tag nogle billeder af intakt og ødelagt indhold, så vi måske kan finde ud af, hvordan du skal gøre.

Du har jo en hel lås, så det letter meget for at forstå og reparere det ødelagte.

Den ødelagte er i princippet helt tom for dele. Den er sandsynligvis gået i stykker længe før vi købte huset og er aldrig blevet fikset. Min bedste chance er nok at finde en fungerende brugt, men så skal jeg vide, hvad det er for en lås. På låsestængerne står der ASSA fix, men jeg kan ikke finde det, hvordan jeg end søger.

Rickard.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.