Hej! Jeg hedder Benjamin og er ny på dette forum. Håber min tråd endte korrekt blandt alle kategorierne.

Søger hjælp angående bygning af en ny mellembjælkekonstruktion, materialevalg, byggeteknik, omkostningseffektivt og et godt slutresultat.

Begynder med en kort præsentation: for nogle år siden købte jeg og min partner en gammel Norrbottens gård i Tornedalen. Huset var et ødehus, der havde stået ubeboet så længe, som jeg kan huske. Den eneste del af huset, der kunne bevares, er tømmerkonstruktionen, resten skal renoveres. Indtil videre har vi løftet og rettet huset, støbt en ny "kantbjælke", og bygget en ny tagkvist og skiftet ydertag og revet alt indvendigt. Huset blev opstillet her i 1930, men ifølge historien skulle det være flyttet hertil.

Og nu er det tid til nyt bjælkedæk, men jeg er ikke helt sikker på, hvilke materialer jeg skal bruge og byggeteknik. Vedhæfter nogle tegninger/billeder og håber på hjælp til at komme i gang.

Min oprindelige tanke var at bruge kertobjælke, (blå stiplede linjer på min tegning) og derefter reglere imellem dem, så står det stille i hovedet... Jeg er åben for alle forslag. Det vigtigste er, at resultatet bliver godt, derefter omkostningerne, og en bonus (ikke et must) ville være, hvis man kunne slippe for at se bjælkerne fra den nederste etage.

• Blåstregnet tegning af plantegning med dimensioner til et nyt bjælkelag i et gammelt hus. Omfatter røde og blå linjer og tekst i 6200 og 6500.
  • Et gammelt træhus under renovering med rå vægge og loft samt et udgravet område i gulvet, vinduer med dæmpet lys og en stige op ad væggen.
  • Rå tømmervægge og to store vinduer i en renoveringsklar stueetage i et gammelt træhus, klar til at få nyt gulv og mellemetage.
  • Synes
guggen
  • Laddar…
En fantastisk bærende konstruktion! Hvis det er opført på stedet i 1930, er det garanteret flyttet, det er en meget ældre byggeteknik. Jeg ville satse på et mellemdæk med en bærende konstruktion, der er helt adskilt fra tømmerkonstruktionen. Et søjle-bjælkesystem af limtræ med gulvbjælker af almindeligt konstruktionsvirke. Egnede dimensioner afhænger lidt af tilgængelige højdemål.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.