Jeg er i gang med en udbygning af det eksisterende hus og har svært ved at få den ene væg til at gå pænt sammen med den gamle væg. Dette ville løse sig, hvis jeg springer over luftspalten mellem vindpap og panelen.
Væggene er opbygget som følger indefra og ud:
Gips, spånplade, dampspærre, 45 mm isolering, 145 mm isolering, vindpap, (evt. luftspalte), panel
Spørgsmålet er, hvor vigtig luftspalten er, kan man med overlæg undvære den og holde lidt øje med væggen, eller er det meget vigtigt, at den er der?
Væggene er opbygget som følger indefra og ud:
Gips, spånplade, dampspærre, 45 mm isolering, 145 mm isolering, vindpap, (evt. luftspalte), panel
Spørgsmålet er, hvor vigtig luftspalten er, kan man med overlæg undvære den og holde lidt øje med væggen, eller er det meget vigtigt, at den er der?
Jeg mener, du skal forsøge at beskrive, hvordan dit problem med at få sammensat væggen ser ud, så kan du måske her på forummet få hjælp til at beholde luftspalten og løse vægproblemet. (eller har du allerede "bygget dig selv ind"?)
De af mine vægge, som ikke har nogen luftspalte, vil jeg efterhånden forsyne med luftspalte, når muligheden byder sig. Det er sværere for panelet at tørre ordentligt, hvis det ikke er ventileret på bagsiden, det er en ubestridelig kendsgerning. Træpanel har det bedre, jo hurtigere det kan tørre ud, efter at det har været fugtigt. Det er også en kendsgerning. Der er sikkert 1000 små faktorer, der påvirker, hvor slemt det er i dit tilfælde.
Det er helt klart bedst, hvis du kan finde en løsning på vægproblemet, mener jeg.
De af mine vægge, som ikke har nogen luftspalte, vil jeg efterhånden forsyne med luftspalte, når muligheden byder sig. Det er sværere for panelet at tørre ordentligt, hvis det ikke er ventileret på bagsiden, det er en ubestridelig kendsgerning. Træpanel har det bedre, jo hurtigere det kan tørre ud, efter at det har været fugtigt. Det er også en kendsgerning. Der er sikkert 1000 små faktorer, der påvirker, hvor slemt det er i dit tilfælde.
Det er helt klart bedst, hvis du kan finde en løsning på vægproblemet, mener jeg.
Mit problem er, at jeg gerne vil have både ydervæggen og indervæggen på samme niveau for at det skal se pænt ud. Det er altså en forlængelse af en eksisterende væg. Det betyder jo, at den nye væg skal være lige så tyk som den gamle, og det er umuligt med den mængde isolering, jeg har valgt, hvis jeg har luftspalten, dvs. den bliver 1 cm for tyk, hvis jeg har luftspalte.
Hvad der er positivt, er at jeg har stort tagudhæng, så det vil være yderst sjældent, at det regner på væggen.
Hvad der er positivt, er at jeg har stort tagudhæng, så det vil være yderst sjældent, at det regner på væggen.
Kan tilføje, at jeg fik lignende "problemer" med mit tilbyg. Jeg opdagede under byggeriet, at den gamle del havde 8 mm plyfa + 10 mm gips i ydervæggene. Den nye del var planlagt med 12 mm plyfa + 13 mm gips.
.
Jeg rev gipset af den gamle væg i det rum, der blev berørt. Beklædte 8 mm plyfaen med 3,2 mm masonit og satte derefter nyt gips op på hele væggen.
.
Jeg rev gipset af den gamle væg i det rum, der blev berørt. Beklædte 8 mm plyfaen med 3,2 mm masonit og satte derefter nyt gips op på hele væggen.
Det er en god idé, jeg har tænkt i samme baner, desværre er det allerede oprejst, så det passer på indersiden, det er på ydersiden, det ikke vil passe. Hvis jeg havde opdaget problemet tidligere, ville det have fungeret fint at gøre sådan.Linnex sagde:
Jeg har overvejet at lægge bare 35 mm isolering på ydersiden, men så må jeg vel sandsynligvis skrælle en cm af pladerne, eftersom der næppe findes 35 mm isolering.
Tusind tak for hjælpen, spørgsmålet er, hvor vigtig luftspalten er, skal jeg lægge arbejdet i at rive ned 45x45-reglerne og sætte op 35-regler og isolere tyndere for at få plads til luftspalten, eller kan man springe den over med god samvittighed?Faidros sagde:
Resten af huset har ingen luftspalte, og jeg har aldrig haft problemer med de vægge, men man vil jo helst gøre det rigtigt.
Jeg vil nok gætte på, at den gamle bræddebeklædning under alle omstændigheder vil give op før den nye. Så hvis du ikke bygger for stort, så gør nu det, der føles bedst, og når det er tid til at skifte bræddebeklædningen, så gør det ifølge de metoder, der findes på det tidspunkt, både på den gamle del og den nye.
Desuden er mit hus bygget på præcis samme måde. Bræddebeklædning uden afstand direkte på asfaltdug. Huset er 27 år gammelt nu, og facaden ser ud til at kunne holde i mange år endnu, og nordsiden ser stadig helt ny ud. Dog er det værre med garagen, og der bliver det nok nødvendigt at skifte øst- og sydsiden om nogle år.
Desuden er mit hus bygget på præcis samme måde. Bræddebeklædning uden afstand direkte på asfaltdug. Huset er 27 år gammelt nu, og facaden ser ud til at kunne holde i mange år endnu, og nordsiden ser stadig helt ny ud. Dog er det værre med garagen, og der bliver det nok nødvendigt at skifte øst- og sydsiden om nogle år.
Tak for jeres synspunkter, jeg vil nok gøre, som du skriver Linnex, at jeg bygger også tilbygningen uden luftspalte på den side, hvor den gamle væg fortsætter, men de øvrige vægge med luftspalte. Skulle jeg være nødt til at skifte bræddebeklædningen (ingen tegn på det endnu), så ordner jeg også tilbygningen der.
En lille refleksion bare, hvis nu luftspalten er så vigtig for facadens velbefindende, så burde nordsiden jo lide mest af ikke at have nogen luftspalte, eftersom facaden burde have sværere ved at tørre op der end på sydsiden.
En lille refleksion bare, hvis nu luftspalten er så vigtig for facadens velbefindende, så burde nordsiden jo lide mest af ikke at have nogen luftspalte, eftersom facaden burde have sværere ved at tørre op der end på sydsiden.
Mange af de regler og anbefalinger, der findes, er generelle og baserer sig på forskellige risikoscenarier og i dag kendte fakta. Det betyder, at man mange gange kan løse en konstruktion både enklere og billigere, hvis man er bevidst om risici/konsekvenser og forudsætninger for det, man selv skal bygge.
Hvis du ser tilbage 50-60 år og de forskellige anbefalinger, der har været i den tid frem til i dag, har det vist sig, at mange har været helt forkastelige. Vi vil om 5-10-20 år kunne se, at visse byggeteknikker/materialer af det, der findes i dag ifølge anbefaling, har været forkerte, og det, der ikke har fulgt anbefaling/regler, måske stadig fungerer.
Så din ræsonnering er helt rigtig ud fra, at du er bevidst om, hvad du gør.
Hvis du ser tilbage 50-60 år og de forskellige anbefalinger, der har været i den tid frem til i dag, har det vist sig, at mange har været helt forkastelige. Vi vil om 5-10-20 år kunne se, at visse byggeteknikker/materialer af det, der findes i dag ifølge anbefaling, har været forkerte, og det, der ikke har fulgt anbefaling/regler, måske stadig fungerer.
Så din ræsonnering er helt rigtig ud fra, at du er bevidst om, hvad du gør.
Klik her for at svare