Hej!

Har snedker hjemme som indretter rum i kælderen. Ser under en af fire vægge, at der ikke er noget pap ned mod det underliggende og nylagte betongulv. Skal man være bekymret for fugtproblemer her (at fugt suges op fra betonen og bagvedliggende leca (se billeder)?

Den røde væg på billedet er den, der mangler pap under. Det er en "indervæg", som altså står på en række med Leca-blokke. Øvrige vægge har pap under.

Bør jeg bede snedkerne om at lave det om under den "røde væg", så der også lægges pap der? (Se billede med grøn markering og tekst "Bedre?").

Der mangler også et lag med flydespartel (10-15 mm) for at få et jævnt gulv. Antager, at de vil støbe direkte mod væggene (mod gipsen).

• Rød væg mod betongulv uden papp under, ved siden af OSB-væg, indendørs byggeprojekt i kælder. Risiko for fugtproblem overvejes. Grønt net synligt.
  • Diagram over kælderrumskonstruktion med betongulv og vægge af gips og Leca. Markerede områder viser manglende papp under en indvendig væg.
  • Diagram viser vægstruktur med Leca-blokke og gips; område uden papp markeret. Tekstboks "Bättre?" angiver forbedret løsning.
  • Rød væg på model af kælderrum, ingen papir under. Væg står på Leca-blokke, andre vægge har papir. Spørgsmål om fugtbeskyttelse.
  • Synes
Hallonbåten
  • Laddar…
S
H hemmafixaren98 sagde:
Hej!

Har snedker hjemme som indretter rum i kælderen. Ser under en af fire vægge, at der ikke er noget pap ned mod det underliggende og nylagt beton gulv. Skal man være bekymret for fugtproblemer her (at fugt suges op fra betonen og den bagvedliggende leca (se billeder)?

Den røde væg på billedet er den, der mangler pap under. Det er en "indervæg", der altså står på en række med Leca-blokke. De øvrige vægge har pap under.

Bør jeg bede snedkerne om at lave det om under den "røde væg", så der også lægges pap der? (Se billede med grøn markering og tekst "Bedre?").

Der mangler også et lag med flydespartel (10-15 mm) for at få et jævnt gulv. Jeg antager, at de vil støbe direkte mod væggene (mod gipsen)

Ja der er en risiko, jeg monterede mine osb-plader 0,5 cm over betongulvet så var det problem løst.

• Synes
hemmafixaren98
  • Laddar…
S SueCia sagde:
Ja det findes en risiko, jeg monterede mine osb-plader 0,5 cm over betonoverfladen så var det problem løst
Tak for feedback. Man kunne fræse/save af i nederkanten - men ligger stadig mod Leca-raden i bagkanten... (for mig)

Overvejer om jeg skal sige til nu eller ikke? Træls at "gøre om" væggen men lettere nu end senere...

Senest redigeret:
  • Synes
Jacob Alvar og 1 anden
  • Laddar…
S
H hemmafixaren98 sagde:
Tak for feedbacken. Man kunne fræse/save af i underkant - men ligger stadig mod Leca-rækken i bagkant... (for mig)

Overvejer, om jeg skal sige til nu eller ej? Surt at "gøre om" væggen men enklere nu end senere...
jeg er ingen ekspert men baseret på egne erfaringer havde jeg sagt til.

jeg ved dog ikke hvordan Leka fungerer med fugt så en anden kan måske svare bedre

• Synes
hemmafixaren98
  • Laddar…
Jeg ville påstå høj risiko

• Synes
hemmafixaren98
  • Laddar…
Jeg havde ikke bekymret mig.

• Synes
hemmafixaren98
  • Laddar…
B
Vi havde lidt træ i kælderen, der var i kontakt med beton uden noget syldpap imellem. Det har langsomt men sikkert ligesom rådnet væk nedefra. Men for os har det været en ekstremt langsom proces, som har taget årtier.

Afhænger sikkert enormt meget af, hvor godt huset er drænet, hvilken temperatur man har indendørs med mere. Jeg kan ikke vurdere, hvor risikabelt det er, men det føles forkert i rygraden at have træ i direkte kontakt med leca blokke/beton.

• Synes
hemmafixaren98
  • Laddar…
Du må ikke have træ mod beton/leve uden noget imellem.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Risikoen i en indre væg føles ret lille, men på den anden side er den der, og indsatsen lige nu for at skrue dem ned, lægge syllpapp og skrue dem tilbage er så lille, at der ikke er nogen grund til at ignorere det.

• Synes
hemmafixaren98
  • Laddar…
Tak for al feedback - værdsættes :)

Ringede og talte med snedkeren om det. Han insisterede på, at det ikke er nødvendigt, da det er en indervæg...
(han sagde, at man selvfølgelig kan skrue ned og gøre om, men mente ikke, det var nødvendigt)

Tog min gamle byggeteknikbog fra -89 frem. Det står ikke helt tydeligt vedrørende indervægge. Ydervægge er dog nævnt specifikt (og ikke mindst trælægter). Nu gælder det stållægter, men også OSB er da organisk...

Helt klart ville det bedste være at have papir under, men spørgsmålet er, om jeg orker at insistere. Føler 50/50 lige nu.

Byt nu, så slipper det nage på dig.

Ting bliver ikke fugtige bare fordi de rører ved beton.

Der ligger cellplast under, som vil modvirke fugtvandring, og der er varme i gulvet som vil holde gulvet varmere end omgivelserne så længe vandet cirkulerer => ingen fugt vil ind.

for min egen del har jeg mere cellplast under og kapillærbrydende lag og en aldringsbestandig plast under samt på siderne af betonen. Derudover cirkulation på gulvvarme året rundt. Min plade betragter jeg som helt tør.

pladen i dette tilfælde har muligvis ikke lige så gode forudsætninger men jeg ville nok blive lidt overrasket hvis der opstod problemer.

Hvis man nu alligevel vil gøre noget, tage en multimaskine og fjerne en millimeter i bunden af pladen uden at skrue den ned, burde det være fikset på 10 min.

Der skal være sprækker rundt om, så pladen kan bevæge sig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.