10,459 læst ·
13 svar
10k læst
13 svar
Moderne erstatning for OSB + gips i væg?
Skal opsætte et antal indervægge, og planen har været at afstive disse som vanligt med 70mm regel, 11mm OSB samt 13mm gipsplade. Fik mig til at begynde at overveje, findes der ingen moderne erstatninger til kombinationen OSB/plyfa + gipsplade? Tænker mig en plade, som har alle fordelene (sikrer stivheden, brandklassificering, kan klare høj belastning) og koster mindre end disse to plader tilsammen. Fordelen for mig bliver, at man får lidt større boligareal og forhåbentlig lavere omkostning, når man har mange vægge, som skal op.
Findes der hårdere gipsplader, som man skal kunne skrue i direkte uden plug. Dog har jeg ingen erfaring med det. Men en almindelig gipsvæg kan man hænge det meste op med uden problemer, bare man bruger de rigtige fastgørelser.
Tak for dit svar, men dette er desværre ikke, hvad jeg er ude efter. Forskellige fastgørelser har jeg ret godt styr på, og fibergipsplader i forskellige former har jeg monteret før. De er gode, hvis man ønsker en højere punktbelastning end, hvad en almindelig gipsplade tilbyder, men jeg er ude efter noget, man kan bruge i et helt hus, som har alle fordelene ved OSB+gips sammen. Jeg glemte at nævne, at den bør være glat, fordi jeg ikke sætter tapet op, men maler i stedet. Dog er det sekundært.H huggan sagde:
Senest redigeret:
En gipsplade koster vel langt fra hundredelappen og OSB et sted nord derover. Jeg skal virkelig anstrenge spareåren, hvis jeg skal synes, det er specielt dyrt med tanke på formatet.
Hvis der skulle komme en erstatning, der kombinerer de to, ville den garanteret være dyrere. Men i sidste ende muligvis billigere, da det er tømreren, der skruer den op, som er dyr i sammenhængen.
Hvis der skulle komme en erstatning, der kombinerer de to, ville den garanteret være dyrere. Men i sidste ende muligvis billigere, da det er tømreren, der skruer den op, som er dyr i sammenhængen.
Arbejdsomkostningen behøver vi ikke tage hensyn til, har egne aftaler og folk samt gør meget selv. Det er en klar fordel, hvis erstatningen er billigere end OSB og gipsplade, men skulle det være sådan, at pladen i spørgsmål er 2-3 gange dyrere for mig at købe ind, så er det selvfølgelig en dealbreaker. Den store gevinst er de få centimeter, man vinder, tænker jeg mig, mange bække små...Nyfniken sagde:
En gipsplade koster vel langt fra hundredelappen og OSB et sted nord derover. Jeg må virkelig anstrenge sparegenen, hvis jeg skal synes, det er specielt dyrt med tanke på formatet.
Hvis der skulle komme en erstatning, der kombinerer de to, ville den garanteret være dyrere. Men på sidste linje muligvis billigere, eftersom det er tømreren, der skruer den op, der er dyr i sammenhængen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 indlæg
Moderne og moderne, men skrueklædt spånplade bag gipsen er strukturstærkere og billigere end OSB. Den er også dimensionsstabil og kan med lidt spænding rette op på skæve vægskinner. Kræver dog forboring, hvis man skal skrue for fastgørelser og få det optimalt stærkt.
Er begyndt at kigge på Magnesium Oxide (MgO) Board, disse ser ud til at opfylde alle krav, og med tanke på at jeg planlægger kun at bruge det til indervægge i et næsten-passivt hus med FTX ventilation, tror jeg ikke, at jeg vil få nogen problemer, som man f.eks. har fået i forbindelse med at have anvendt disse til facade i koldt klima (fugtdannelse og korrosion). Må læse mere op og lave en egen forundersøgelse, ser det ud som, hvis ingen har flere forslag 
Absolut, hele bygningen blev kraftigt forsinket pga. en nabo der ville klage hele vejen til MÖD, som forventet fik han en reprimande der ligesom i alle andre instanser, men det er en historie til en anden dag… MgO er stadig aktuelt, skal muligvis importere fra et andet EU land, Ultra Board fra Norgips/Knauf er ellers et alternativ.R Raufus sagde:
Tager jeg ikke helt fejl er MgO den grå overflade på magnesium, så hvordan har de lavet en plade ud af det?
Jeg tænker på systemer til badeværelser, når jeg ser kravene til materialet, selvom man kan springe over de vandtætte dele. FIBO har et af systemerne.
Nu ved jeg ikke, om det opfylder kravene præcist i dag (man skruer helst ikke i en tætningsmembran), men i fremtiden virker det til at være en mulig smidig løsning med plade og overflade i ét.
Jeg tænker på systemer til badeværelser, når jeg ser kravene til materialet, selvom man kan springe over de vandtætte dele. FIBO har et af systemerne.
Nu ved jeg ikke, om det opfylder kravene præcist i dag (man skruer helst ikke i en tætningsmembran), men i fremtiden virker det til at være en mulig smidig løsning med plade og overflade i ét.
Klik her for at svare