Jeg tænkte på at bygge hylder i de eksisterende garderobeskabe. Skabet er bygget ca. 1966. Målene passer ikke til kurvesystemer. Bredde ca. 51,5 og dybde 47 cm. Hvordan bygger jeg flotte hyldeplader i træ? Er det nemmest at skrue smalle lister op på siderne og lægge en hylde på?

• Indvendig udsigt af en gammel hvid garderobe med åbne låger, ingen hylder eller skinner til at montere hyldeelementer. Klædeskab fra omkring 1966.
Jeg har bygget mine hylder i 18mm MDF, som jeg derefter har malet hvide, enkelt og stabilt.

Lister er en mulighed, men endnu enklere er at bore huller til almindelige hyldebærere, se billedet. Hyllebærer i metal til fastgørelse af hylder i garderobeskabe, let at finde i IKEA og velegnet til at slippe for montering af lister.

Disse kan man typisk købe løse ved "byten og återköp" på IKEA næsten gratis, plus at man desuden slipper besværet med at fæstne lister i den tynde garderobestamme.

Edit: Det er selvfølgelig muligt at købe færdige hylder og skære til, hvis man ikke vil have MDF, men de er normalt svære at finde med en dybde, som man ikke behøver at kappe af. Træhylderne plejer at være stavlimede, hvilket gør, at når man skærer dem på langs, kan stavene løsne sig, hvis man er uheldig. De "almindelige" melaminbelagte hvide hylder flosser let, når man skærer i dem, men man kan mindske risikoen ved at sætte en tape, f.eks. frysetape, som man saver igennem.

Held og lykke!

Senest redigeret:
Ikeas hyldebærere tror jeg ikke på....tror TS garderobe er bygget i 2 lag tynd masonit i siderne og dørene....

• Synes
Joak
  • Laddar…
Som Enk Projektet skriver, er dine skabe bygget på den måde, men der er en ramme af træ forrest og bagerst, prøv med en skrue på disse steder, før du går og køber materiale. Skulle det ikke fungere, må du bygge noget, fx en stige på hver side, som du derefter kan lægge hyldepladerne på.

Sæt to elfaskinner i ryggen på hver garderobe (eller et andet mærke med samme funktion).
Monter hyldebærere i valgfri højde.
Køb første og bedste plade, jeg ville have valgt en melaminbelagt plade fra et byggemarked eller ikea for den sags skyld.
Sav til, læg på, fastgør med en passende lang skrue, så pladen bliver liggende.

• Synes
LehnaS og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.