Hej alle kyndige!

Jeg havde et utæt ovenlysvindue i badeværelset på overetagen. En blikkenslager har nu fikset dette (monteret en ny underbeslag, tilsluttende plader osv.). Nu mangler jeg at ordne lofterne selv.

Her ser I billeder af, hvordan det så ud før nedrivningen. (flamingo, 12 mm osb og 12 mm gips).
Tagvindue i badeværelset med eksponeret kant, isoleret med sort og hvid frigolit. Geometrien er ændret af den nye kassette.
Revnet indvendigt loft med synlige træplader og bjælker tæt på et ovenlysvindue.

Sådan ser det ud nu:
Tagvinduesramme med isolering omkring, grænser markeret med grøn 20 mm og rød 40 mm. Synlig træramme og gul isoleringsmateriale nedenunder. Nyt tagvindue i badeværelse med åbent loft, der viser træramme og sort isolering forberedt til renovering. Skyet himmel ses gennem vinduet.

Ser lidt anderledes ud, den nye kasse (hedder det sådan?) med sort isolering forstyrrer geometri lidt (jeg har 40 mm + 20 mm tykkelse at lege med undtagen tæt på vinduet, hvor der kun er 20 mm).

Hvordan ville I gøre for at fixe loftet? Jeg tænker regels og 40 mm isolering (bedre uld eller flamingo?) mellem reglerne og så 10 mm osb + 10 mm gips. Tænker jeg forkert?

Ingen der har en mening?

Bedste svar

S
Inden du bygger igen skal du sætte dampspærre og finde en måde at tilslutte til den gamle dampspærre. Antagelig er tape vel den enkleste måde.

S sinuslinus sagde:
Inden du bygger igen, skal du sætte dampspærre og finde en måde at tilslutte den til den gamle dampspærre. Sandsynligvis er tape den nemmeste måde.
Ok, skal der også være en luftspalte? For resten af loftet i badeværelset ser jeg har dampspærre, luftspalter og derefter direkte gips uden OSB.

Man taper dampspærren mod den gamle nede, men hvordan gør man det op mod vinduet?

Tidligere var der ikke dampspærre, og jeg mistænker, at det blev bygget forkert.

S
Uden luftspalte bliver der huller fra hver skrue.

Du kan tape mod den grønne tape ved det sorte.

Nederst mod væggen bliver det nok ikke så optimalt.

Hvor gammelt er badeværelset? Måske er der heller ikke tætningslag på væggen.

S sinuslinus sagde:
Utan luftspalt bliver der hul fra hver skrue.

Du kan tape mod den grønne tape ved det svarte.

Nederst mod væggen bliver det nok ikke så optimalt.

Hvor gammelt er badeværelset? Måske er der ikke tætningslag på væggen heller.
Ok, tak.

Jeg ved ikke præcis, hvordan væggene ser ud for der har jeg ikke været nødt til at rive noget ned. Huset blev bygget i 2010, så badeværelset blev nok færdigt der omkring.

S sinuslinus sagde:
Inden du bygger igen, skal du sætte dampspær og finde en måde at tilslutte det til det gamle dampspær. Sandsynligvis er tape den nemmeste løsning.
Et dumt spørgsmål måske, men skal dampspærren være mellem osb-pladen og isoleringen, eller mellem tagspærene og isoleringen?
Spontant tænker jeg, at man ikke vil have fugtig luft, der trænger ind i isoleringen indefra, men jeg føler mig lidt usikker på, hvordan man egentlig overvejer dampspærren.

S
Dampspærren skal være på den varme side af isoleringen.

• Synes
ilcretzzo
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.