Nu har vi lagt mange timer sammen på at læse tråden inkl TS.

TS Hvordan gjorde du, da du løste det store problem?
For det er vel klart på nuværende tidspunkt.

Senest redigeret:
  • Haha
solofss2
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Hvilke småhuse bygges med pladetegl i ydervægge?

At dyckert ikke må trænge gennem dampspærren er jo at gå lidt for langt...
Er nok primært udfyldningsvægge i lejlighedskomplekser, men også nogle rækkehuse med betonstomme.

Problemet bliver, at pladeregler til ydervægge for en meget stor del består af huller for ikke at blive en kuldebro, og hvis du endelig har ramt pladen med en dyckert, så sidder den ikke særligt godt...

Rejäl sagde:
Har bygget løsvirkeshuse hele min karriere og sætter altid overstykket først uanset om det er umalet eller malet inden opsætning...
Jeg har primært bevæget mig på den præfabrikerede side, men tænker, at det ikke burde være nogen forskel 95% af alle lejligheder og huse i dag er jo dog udført med gipskarm, trækarm er jo ikke på fremmarch lige præcis.

Hvis der ikke er mere som er fejlet,
f.eks. facadefarve efter 9 år, så er TS sluppet billigt med en lille bræt.

Har en fornemmelse af, at der kommer flere tråde...

• Haha
Jontha
  • Laddar…
M missk79 sagde:
Hej!
Vi har boet omkring ni år i vores hus. Så det er klart at alt ikke er helt "nytt" længere. Men en dag da jeg gik ind gennem hoveddøren, faldt dørsmygen i træ helt sonika ned på mig. Heldigvis havde jeg cykelhjelmen stadig på hovedet. Brættet slog dog i hånden, og jeg fik et blåt mærke der.

Smygen var altså limet, jeg ved ikke hvor længe man kan regne med at limen skal holde, men det er jo ret skræmmende at det kan slippe så brættet falder ned...

Derefter begyndte vi at kigge på selve konstruktionen, så så vi at den horisontale smygbræt ligger klemt mellem de vertikale brædder. Hvis den i stedet havde ligget ovenpå de vertikale, havde den jo været fastholdt og kunne ikke falde ned. Ville det ikke have været en bedre konstruktion? Nogen der ved om der findes byggestandard for sådan noget her? Smygbrædderne kom færdigskåret fra husfirmaet, så det var ikke tømrerne der gjorde fejl.

Jeg er i gang med at diskutere det her med husfirmaet, og de har sendt en konstruktions-tegning der viser, at de har gjort rigtigt, men jeg vil mene, at i så fald er tegningen forkert.

Nogen der ved om der findes nogen byggestandard for så noget her? For mig, som ikke er i branchen men arbejder ved skrivebordet, er det jo alligevel soleklart at man skal montere brædderne så de ikke risikerer at falde ned i hovedet på en, når man går ind gennem hoveddøren. Altså den horisontale ovenpå de vertikale.

Visst kunne vi selv skrue brættet fast så det sidder ordentligt... men nu er det blevet lidt af en principsag for mig... så hvad siger I, hvordan monterer man en smyg på bedste måde?
Sæt den på plads uden at gøre det besværligt. Uanset deres reaktion vil det kun dræne alles energi. Byggevirksomheden skaber arbejdspladser, i disse svære tider kan de fokusere på andre udfordringer!

• Haha
Bert Karlsson4 og 1 anden
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Har bygget løsvirkeshus hele min karriere og sætter altid overstykket først uanset om det er umalet eller malet inden opsætning..
Ja, så kan man jo gøre, men så har man ingen interesse i det æstetiske indtryk (synes jeg).

• Synes
J_Sand og 1 anden
  • Laddar…
A
Dan1891 Dan1891 sagde:
Ja, så kan man jo gøre, men så har man ingen interesse i det æstetiske indtryk (synes jeg).
Hvis man maler siderne ind så bliver det lige så pænt, bare at overstyket sidder af egen kraft og ikke risikerer at falde ned😊

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Hvis man maler siderne, bliver det lige så flot, bare at topstykket sidder af egen kraft og ikke risikerer at falde ned😊
Ja, smagen er jo som bagen :)

M missk79 sagde:
Hej!
Vi har boet omkring ni år i vores hus. Så det er klart, at alt ikke er helt "nyt" længere. Men en dag, da jeg gik ind gennem hoveddøren, faldt dørkarmen i træ helt enkelt ned på mig. Heldigvis havde jeg cykelhjelmen på hovedet. Brættet ramte dog min hånd, og jeg fik et blå mærke der.
😢😢😢😢😢😢

Ja herregud! Kun på dette forum kan der blive hidsige debatter, "75" forskellige indlæg om, hvordan det skal undgås. Hvem der kan anmeldes, hvad der er grimmest, hvem der har gjort fejl osv. Alt dette fordi en lille skiden brædder faldt ned 9 år efter opsætning.

• Synes
bHANS og 1 anden
  • Laddar…
Oj hvilket engagement... Tak til alle for at I har taget jer tid.

Husfirmaet har faktisk tilbudt sig at fjerne brædderne, men jeg syntes, at det lød som unødvendigt arbejde, så får vi ingen nye lister så måske vi selv sømmer dem fast.

Det æstetiske er jo en aspekt, tænkte nok ikke på at vores løsning kunne være "pænere", hvis det nu er sådan...

Får se hvordan vi gør.

• Synes
  • Haha
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
M missk79 sagde:
Hej!
Vi har boet omkring ni år i vores hus. Så det er klart, at alt ikke er helt "nyt" længere. Men en dag, da jeg gik ind gennem hoveddøren, faldt dørportalen i træ helt enkelt ned på mig. Heldigvis havde jeg stadig cykelhjelmen på hovedet. Brættet slog dog mod hånden, og jeg fik et blåt mærke der.

Portalen var altså limet, jeg ved ikke, hvor længe man kan regne med, at limet skal holde, men det er jo ret skræmmende, at det kan slippe, så brættet falder ned...

Derefter begyndte vi at se på selve konstruktionen, så, at den horisontale portbræt lå klemt mellem de vertikale brædder. Hvis det i stedet havde ligget oven på de vertikale, ville det jo være fastgjort og ikke kunne falde ned. Ville det ikke have været en bedre konstruktion? Er der nogen, der ved, om der er nogen byggestandard for sådant her? Portbrædderne kom færdigskåret fra husfirmaet, så det var ikke tømrerne, der gjorde fejl.

Jeg er i gang med at diskutere dette med husfirmaet, og de har sendt en konstruktionsplan, der viser, at de har gjort det korrekt, men jeg mener, at i så fald er planen forkert.

Er der nogen, der ved, om der findes nogen byggestandard for dette? For mig, som ikke er i branchen men arbejder ved et skrivebord, er det jo alligevel åbenlyst, at man skal montere brædderne, så de ikke risikerer at falde ned i hovedet på en, når man går ind gennem hoveddøren. Altså den horisontale oven på de vertikale.

Vi kunne selvfølgelig skrue brættet fast selv, så det sidder ordentligt... men nu er det blevet lidt af en principsag for mig... så hvad siger I, hvordan monterer man en portal på bedste måde?
J JBa sagde:
Da ses endetræet på overlæggeren.
Selvfølgelig gør det det, men det er nogle mm, som man let kan dække over med lidt reparationsmaling. Med en rillede karm og falsede portaler (anbefales) sætter man overportalen mellem siderne dog. Selvom den, der udførte arbejdet, spændte siderne fast mod overportalen med kiler, vil sammentrækninger i træet i kombination med vibrationer fra en meget brugt hoveddør føre til dette før eller senere, hvis man ikke sætter et par dykkere fra yderside sideportal og/eller bruger en dårlig kvalitet montagelim.

M missk79 sagde:
Hej!
Vi har boet omkring ni år i vores hus. Så det er klart, at alt ikke er helt "nyt" længere. Men en dag, da jeg gik ind gennem hoveddøren, faldt dørindfatningen i træ helt uventet ned på mig. Heldigvis havde jeg cykelhjelmen på hovedet. Brættet ramte dog min hånd, og jeg fik et blåt mærke der.

Indfatningen var altså limet, jeg ved ikke, hvor længe man kan regne med, at limet skal holde, men det er jo ret skræmmende, at det kan slippe, så brættet falder ned...

Derefter begyndte vi at kigge på selve konstruktionen, så derefter at den horisontale indfatning ligger klemt mellem de vertikale brædder. Hvis den i stedet havde ligget ovenpå de vertikale, ville den jo blive fastholdt og ikke kunne falde ned. Ville det ikke have været en bedre konstruktion? Nogen der ved, om der findes en byggestandard for sådan noget? Indfatningerne kom færdigskårede fra husfirmaet, så det var ikke tømrerne, der lavede en fejl.

Jeg diskuterer dette med husfirmaet, og de har sendt en konstruktionsplan, der viser, at de har gjort det rigtigt, men jeg vil mene, at i så fald er planen forkert.

Nogen der ved, om der findes nogen byggestandard for sådan noget? For mig, der ikke er i branchen men arbejder ved et skrivebord, er det jo alligevel soleklart, at man skal montere brædderne sådan, at de ikke risikerer at falde ned i hovedet på en, når man går ind gennem hoveddøren. Altså den horisontale ovenpå de vertikale.

Vi kunne selvfølgelig skrue brættet fast selv, så det sidder ordentligt... men nu er det blevet lidt af et princip for mig... så hvad siger I, hvordan monterer man en indfatning på bedste måde?
En erfaren og omhyggelig tømrer gør præcis som du foreslår, gerne suppleret med dykkersøm og i så fald en "færdigmalning".
Desuden er det godt med salningsspor i dørrammen og vinduesramme, giver tæt forbindelse mod salning og stærkere konstruktion. Koster dog en lille sum, men er vel værd pengene.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
M missk79 sagde:
Oj hvilket engagement... Tak alle for at I har taget jer tid.

Husfirmaet har faktisk tilbudt sig at løfte brættet, men jeg syntes, det lød som unødvendigt arbejde, så får vi ingen nye smyger så kanske vi sømmer selv.

Det æstetiske er jo en aspekt, tænkte nok ikke på at vores løsning kunne være "pænere", om det nu er så...

Får se hvordan vi gør.
Du mener altså, at du/I ikke har sluppet dette endnu uden at I overvejer om I skal lade byggefirmaet gøre det om eller om I skal gøre det selv? Herregud det er 10 min arbejde inkl at finde det I har brug for for at kunne gøre arbejdet.

• Synes
Sernando og 2 andre
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Jeg er ikke enig med ovenstående, man sætter overlæggeren først og derefter siderne, det er jo sund fornuft, og gør så, at TS problem aldrig kan opstå..
Hej
Jeg ville nok tolke "overlægger monteret først" som en slags standard, når jeg kigger hjemme. Jeg har tre døre, hvor to har overstykket først monteret, men en har overstykket monteret sidst (ytterdörren samt tilhörande glasparti). Ingen anelse om hvorfor man har gjort forskelligt, da husene (BRF med småhuse) er bygget samtidigt og af samme firma. Samtlige vinduer har også overstykket først monteret. Alle dele er under alle omstændigheder sømmet fast, så de falder alligevel ikke!

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Den bedste måde er at bruge den rigtige montagelim fra starten, og det bør til dette formål være en elastisk en som f.eks. Casco SuperFix+. Jeg har set lim, der ”stivner” anvendt ved skyggemontage, hvor alle skyggelister var faldet ned, og vinduespladerne i marmor lå løse næste dag, da limet var hærdet fuldstændigt og nærmest krakelerede.

Da karmen ikke er fræset, er det nemmest, forudsat at skyggelisten ikke er beskadiget af faldet, at bruge SuperFix og lime den op igen, med 6-8 klatter ved siden af de gamle. Brug gerne et par smalle dykkere i overkanten fra siderne, hvis der er plads (brug forsænker) og vær forsigtig... det er også muligt at forbore lidt i sideskyggelisten passende frem til overskyggelisten for at sikre, at dykkerne ender hvor de skal uden at sprække noget.

Held og lykke.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.