C
J jonaserik sagde:
Har aldrig skrivet noget sådant
OK læste det som at du ikke troede der fandtes noget i Hus AMA om smygarnas udførelse.
Men jeg misforstod dig åbenbart, my bad!

• Synes
Christoffer Wedholm
  • Laddar…
E
Hvis der er rådende smygar, vil enden på træet være synlig, hvis man monterer overliggeren ovenpå sidosmygarna.

• Synes
Vgt og 3 andre
  • Laddar…
K
J jonaserik sagde:
no-brainer hvorfor så, den skal bare sidde fast og ikke falde ned, måske for lidt lim, mere af den slags så havde den været på plads.
Og hvis man ikke kolliderer, behøves hverken bælte eller airbags.
Måske fordi det går for hurtigt, for ofte.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
S
M missk79 sagde:
Hej!
Vi har boet omkring ni år i vores hus. Så det er klart, at alt ikke er helt "nyt" længere. Men en dag da jeg gik ind gennem hoveddøren, faldt dørkarmen i træ helt uventet ned på mig. Heldigvis havde jeg cykelhjelmen på hovedet. Brættet ramte dog min hånd, og jeg fik et blåt mærke der.

Karmen var altså limet, jeg ved ikke hvor længe man kan forvente at limet holder, men det er jo ret skræmmende at det kan slippe så brættet falder ned...

Derefter begyndte vi at kigge på selve konstruktionen og så at den horisontale karmbræt ligger klemt mellem de vertikale brædder. Hvis den i stedet havde ligget ovenpå de vertikale, ville den jo blive holdt fast og ikke kunne falde ned. Ville det ikke have været en bedre konstruktion? Er der nogen, der ved om der findes byggestandard for sådan noget? Karmbrædderne kom færdigskårne fra husfirmaet, så det var ikke tømrerne der lavede fejl.

Jeg diskuterer dette med husfirmaet, og de har sendt en konstruktionstegning, der viser at de har gjort det rigtigt, men jeg mener at hvis det er tilfældet, så er tegningen forkert.

Er der nogen der ved om der findes en byggestandard for dette? For mig som ikke er i branchen, men arbejder ved skrivebord, er det jo alligevel soleklart at man skal montere brædderne sådan at de ikke risikerer at falde ned i hovedet på en, når man går ind gennem hoveddøren. Altså den horisontale ovenpå de vertikale.

Selvfølgelig kunne vi selv skrue brættet fast, så det sidder ordentligt... men nu er det blevet en principsag for mig... så hvad siger I, hvordan monterer man en karm bedst?
Under disse ni år, har I formentlig stødt på eller nogen har taget fat i den, så til sidst fik limet nok og løsnet sig. Vedligeholdelse af interiør bør man naturligvis gøre, men at kontakte bygherren ni år senere for at en limet liste er løsnet. Kom nu! 🙈

• Synes
DiscoDuck og 11 andre
  • Laddar…
Man monterer overliggeren mellem siderne, alt andet ser ikke godt ud. AMA behandler ikke dette. Dog skal man jo sikre, at tingene sidder fast, clips er vel den mest smidige løsning, suppleret med lidt dyckert.

Hvor det ikke var muligt, sømmede man sidestykkerne ind i overstykken, inden man monterede dem, da var fastgørelsen helt skjult.

• Synes
Borrby og 8 andre
  • Laddar…
A
Jeg er ikke enig med ovenstående, man sætter overliggeren først og derefter siderne, dette er jo sund fornuft, og gør så at TS problem aldrig kan opstå.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Vi har bygget hus med Hjältevadshus, og de sætter overlæggeren mellem sidestykkerne. Har også været hjemme hos bekendte med smålandsvillan og Eksjöhus, hvor det har set ud på samme måde. Men der er det jo fastgjort med dyckert og ikke "bare" limet.

• Synes
Pemo54 og 2 andre
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Jeg er uenig med ovenstående, man sætter overliggeren først og derefter siderne, det er jo sund fornuft, og det gør, at TS problem aldrig kan opstå..
Så er endetræet synligt på overliggeren.

• Synes
J_Sand
  • Laddar…
A
J JBa sagde:
Da ses endetræet på overlæggeren.
Ja det er det bedste resultat du kan få med færdigmalede lysninger, skal du sømme eller skrue så bliver det mere iøjnefaldende..
Det er kun materialets tykkelse der ses til højre og venstre som maleren skal blødfooge mod væggen og male ind..

• Synes
solofss2
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Ja det er det bedste resultat, du kan få med færdigmalede lister, skal du sømme eller skrue, bliver det mere iøjnefaldende..
Det er kun materialets tykkelse, der ses til højre og venstre, som maleren skal fugemasse mod væggen og male ind..
Eller så sætter man det bare med siderne opad, så behøver man ikke at male listen ind, har monteret nogle tusind meter lister og har aldrig oplevet hverken en bygherre eller en bestiller, der ønsker, at overliggeren monteres først. Sætter man dem bare ordentligt fast, er det jo et ikke-problem. Stoler man udelukkende på siderne, er der risiko for, at listen begynder at hænge i stedet, MDF er blødt.

Den tid, hvor ting blev malet på stedet, er forbi for mange årtier siden, på godt og ondt.

• Synes
DiscoDuck og 1 anden
  • Laddar…
A
L Liljeros sagde:
Eller så sætter man det bare med siderne opad, så behøver man ikke male ind i smygen, har monteret nogle tusinde meter smyg og har aldrig oplevet hverken en bygger eller bestiller, der ønsker, at overliggeren monteres først. Sætter man dem bare fast ordentligt, så er det jo et ikke-problem. Forlader man sig udelukkende på siderne, er der risiko for, at smygen begynder at hænge i stedet, MDF er blødt.
Den hænger jo ikke mere, fordi den sidder klemt med siderne, hvordan tænkte du der
L Liljeros sagde:
Den tid, hvor ting blev pladsmalet, er forbi for mange årtier siden, på godt og ondt.
Ja, i fabrikerede huse er det på denne måde, da alt skal være så billigt og enkelt, men bygger man løsvirke med foder rundt omfanget, så bruger man stadig fyrretræ smygar, som giver et helt andet resultat, når det er pladsmalet 😊

Rejäl sagde:
Den hænger jo ikke mere fordi den sidder klemt med siderne, hvordan tænkte du der
Næ det gør ingen forskel, man er simpelthen nødt til at sætte smygen fast ordentligt. Almindeligst i dag er vel fræset spor i karmen eller clips. Værste scenarie er når det er udfyldningsvægge med stålprofiler og så indfoldet dampspærre. Så kan man hverken sømme eller lime, er man heldig er der i det mindste krydsfiner i væggen så må man forsøge at ramme den.

Rejäl sagde:
Ja fabrikerede huse så er det på denne måde da alt skal være så billigt og enkelt, men bygger man løsvirke med foder rundt omkredsen så bruger man stadig fyrretræs smyger som giver et helt andet resultat når det er plads-malet 😊
Jo, anvender det hvis man bygger selv men sætter nok af gammel vane smygen imellem først da også. Foretrækker at sætte smygerne vinklet 5-6 grader, oplever at det går lettere med siderne først.

• Synes
J_Sand
  • Laddar…
A
L Liljeros sagde:
Nej, det gør ingen forskel, man er simpelthen nødt til at fastgøre gerigten ordentligt. Mest almindeligt i dag er vel fræset spor i karmen eller clips. Værste scenarie er, når der er udfackningsväggar med plåtreglar og så indbundet ångspärr.
Hvilke småhuse bygges med plåtteglar i ydervægge?

At dyckert ikke må penetrere ångspärren er jo at gå lidt for langt...
L Liljeros sagde:
Jo, anvender det, hvis man bygger selv, men sætter nok af gammel vane gerigten imellem først da også. Foretrækker at sætte gerigterne vinklede 5-6 grader, oplever at det går lettere med siderne først.
Har bygget lösvirkeshus hele min karriere og sætter altid overstykke først uanset om det er umalet eller malet inden opsætning..

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Givetvis sætter man den horisontale smyge mellem de vertikale for at undgå at se enderne på den horisontale smyge fra siderne. I hvert fald hvis der er lidt faglig stolthed hos snedkeren…

• Synes
J_Sand og 1 anden
  • Laddar…
Ja, man plejer at sætte overliggende smyg som i TS's billede. Men man sørger selvfølgelig for, at den sidder fast ordentligt.
Det bliver også æstetisk pænest at gøre sådan.

Senest redigeret:
  • Synes
Anna_H og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.