Hej,
Vi overvejer, hvordan vi bedst afslutter vores loftpanel mod væggene (af forskellige materialer).
Vil det se pænt ud (langtidsholdbart med bevægelser) at afslutte panelet cirka 5 mm fra væggen, eller vil det se sjusket ud?
Er det en god idé at bruge blød fugemasse, hvis ovenstående ikke bliver pænt?

Vi har en muret murstensvæg, hvor panelet vil ligge både langs med og møde med enderne; den er jo ikke helt jævn som en gipsvæg, hvordan plejer man at afslutte der?

Lister ser vi som en sidste udvej, hvis intet andet fungerer, vi er ikke så store fans af lister, derfor disse spørgsmål.

Tak på forhånd.
 
Har du træpanel i loftet? Den kan du jo ikke montere tæt mod væggen, selv der hvor væggen er glat. Du skal have bevægelsesfrihed ligesom med gulvet.

En lille rektangulær liste vil ikke ødelægge slutresultatet. Overfladebehandle den på samme måde som loftet, så forsvinder den.
 
MathiasS MathiasS sagde:
Har du träpanel i taket? Den kan du ju inte montera dikt väggen ens där väggen är slät. Du måste ha rörelsemån precis som med golv.

En liten rektangulär list kommer inte skämma slutresultatet. Ytbehandla på samma sätt som taket så försvinner den.
Vi ska sätta upp panel, och undrar hur vi bäst (snyggast) löser avsluten.
Ja, nog förstår jag att virket rör på sig, mer på bredden än på längden.
Om man inte sätter lister, vad är brukligt avslut?

Kollar man på tillverkares inspirationsbilder så har de tex gått ganska nära med panelen, ihop i nock?
edc99cb1baf8aada561c8674060e5917f2e6ece6.jpg

03-1280x1920-1920x0-c-default.jpg

Sommarstugan__2-1920x1440-1920x0-c-default.jpg


Nu bryr sig kanske tillverkarna inte bryr sig om det praktiska i sina inspirationsbilder, men vi har aldrig haft panel i tak tidigare så vi har ingen erfarenhet av HUR mycket det verkligen rör på sig.
Vi vill tex inte lämna 5mm, som är spikrakt vid uppsättning men efter några har har ändar som är förskjutna mot varandra.
 
Senest redigeret:
D
Jeg tror, at loftpanelet i mødet med vægpanelen "forsvinder ned bagved" vægpanelen.
 
D Derbyboy sagde:
Jeg tror, at loftpanelet i mødet med vægpanelet "forsvinder ned bagved" vægpanelet.
Det gør de måske, jeg synes (på alle tre billederne), at loftet afsluttes mod væggen, dvs. at ikke vægpanelet skjuler loftet. Men får man ikke samme effekt uanset hvad der skjuler hvad? Vægpanelet bevæger sig vel lige så meget som loftet?
 
D
Men kan det ikke være nok at have bevægelsesplads til en side af panelet.

I nock tight

tagpanelet kan udvide sig nedad ind bag vægpanel.

vægpanel sidder tight op mod tagpanel men kan bevæge sig nedad bag fodliste.

Det fungerer måske ikke sådan...

Jeg taler nu om stående panel tag/væg
 
D Derbyboy sagde:
Men kan det ikke være nok at have bevægelsesfrihed i én retning for panelet.

I kippen stramt

tagpanelet kan udvide sig nedad bag vægpanelet.

vægpanelet sidder stramt op mod tagpanelet men kan bevæge sig nedad bag fodpanelet.

Det fungerer måske ikke sådan...


Jeg taler nu om stående panel loft/væg
Vi vil have liggende panel, hvor vi har saksespær. Så panelet vil bevæge sig mest mod væg/kip.
 
U
Gang med træloft, pudsede vægge og indbygget skabsplads. Tre spotskinnelys i loftet og billeder hænger på den ene væg.
Vi har træpanel i loftet med både pudsede, gipsede og panel på væggene.
Vi satte al panel i loftet før indervæggene blev bygget og derefter sparede vi en 4mm sprække mod loftet, da vi monterede plader.

edit: Da vi monterede panel på væggene, pressede vi den op mod loftet.
Eftersom hver bræt er sømmet fast, bevæger den liggende panel på væggen sig knap nok mod loftet. Og hvis panelen i loftet bevæger sig, er det ikke synligt, da det er under væggene.
Sort metalrør i rum med hvidt træloft, hylder på væggen med bøger og en skulptur, lys pendel. Træpaneler og vægge med bogreol.
 
Senest redigeret:
U Swetox sagde:
[billede]
Vi har træpanel i loftet med både pudsede, gipsede og panel på vægge.
Vi satte alt panel i loftet inden indvendige vægge blev bygget og sparede så 4mm mellemrum mod loftet, når vi monterede plader.

edit: Da vi monterede panel på væg, trak vi det tæt mod loftet.
Eftersom hvert bræt er sømmet fast, bevæger den liggende panel på væggen sig næsten ikke mod loftet. Og bevæger panelet i loftet sig, ses det heller ikke, fordi det er under væggene.
[billede]
Tak for billederne, jeg måtte forstørre det første billede for at se, at det var panel, det lignede først gips :)
Sætter man loft/gulv først, havde jeg nok ikke set det som et problem, men vi vil sætte det sidst for ikke at beskidte det. Da får vi ikke den mulighed for at skjule det på samme måde.
 
U
Gulvet kan I vel alligevel lægge sidst? Bare at I sætter taget før væggene. Og taget bliver jo ikke særligt beskidt under byggeriet, bare brug støvsugeren før indflytning.

Vi har betonpladen som gulv, så vi kunne ikke vente og lægge gulvet sidst. Så vi måtte dække gulvet/betonen omhyggeligt, da væggene blev malet og pudset. Betonen suger ret godt, så ikke noget man vil spilde på :)
Indgangsområde med betonggulv, grøn plante og moderne indretning. Store vinduer giver udsigt til naturen udenfor.
 
  • Synes
Mr.blomquist
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.