I min kælder er der af en eller anden grund en lille bit af det malede eternittag faldet ned – ca. 2-3 kvadratcentimeter.
Kan jeg smide denne lille bit i min skraldespand til husholdningsaffald, eller skal den håndteres på en anden måde?
Tak på forhånd!

I Umeås ÅVC findes en container til eternit, måske findes det også i andre kommuner.
MEN læg det i skraldet, røggasrensningen tager sig af partiklerne.

Protte

ullberg
Til TS: hvis vi taler om den størrelse, du nævner, kan jeg ikke se nogen sundhedsetiske problemer ved at lade den forsvinde på en hvilken som helst måde, du gør sikkert mange ting, der er farligere for dig og din omgivelser hvert år...

/U

Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
larsbj
  • Laddar…
I kommunen jeg bor i gælder dobbelte affaldsposer og anmeldelse på forhånd til åvc. Ring til din åvc og spørg.

Mikael_L
Den lille eternitstykke ville jeg nok selv bare have smidt i det almindelige affald.
Måske ikke 100% korrekt i henhold til nogle firkantede regler, men i praksis er det sandsynligvis "korrekt nok".

Senest redigeret af en moderator:
Mikael_L sagde:
...Den lilla eternitbiten havde jeg nok selv bare smidt i de almindelige skraldespande.
Måske ikke 100% korrekt ifølge nogle firkantede regler, men i praksis er det sandsynligvis "korrekt nok".
100% forkert, men det er derfor vi har den enkle regel, at ALT skal afleveres. En eneste simpel regel for at folk ikke skal behøve at tage egne beslutninger om sådan noget, de ikke behøver at sætte sig ind i.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Hvis jeg ikke tager helt fejl, er eternit asbest, og asbest er jo en sten. Når den går i stykker og fibrene kommer i luften og ned i lungerne, er det der, den bliver farlig.... Dette betyder, at asbest findes som en naturlig stenart i naturen og har dermed ingen miljøpåvirkning, hvis man graver den ned, og asbesten ikke kan støve... Ret mig, hvis jeg tager fejl?

Det er korrekt. Indvendingen mod at begrave ting i haven handler jo mere om vores manglende evne til at dokumentere og videreføre informationen om, hvor vi har begravet vores "skatte".

Kommunen er jo lidt bedre til at håndtere disse ting.

Ecceback sagde:
Om jeg ikke tager helt fejl er eternit asbest og asbest er jo en sten og når den går i stykker og fibre kommer i luften og ned i lungerne det er så den bliver farlig.... Dette betyder at asbest findes som en naturlig stentype i naturen og har derfor ingen miljøpåvirkning hvis man graver den ned og asbesten ikke kan støve... Ret mig hvis jeg tager fejl?
Rigtigt. Præcis som man gør på deponierne.

Jeg har fjernet ubehageligheder og en off topic diskussion fra denne tråd.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.