Har klædt af den uhyggelige panelbeklædning af altanen på vores relativt nykøbte hus. Betonpladen var som forventet angrebet. De fleste naboerne har revet deres altaner ned og bygget nye af træ på de fremspringende stålbjælker.

For at bevare husets særpræg vil vi gerne have en betonaltan. Spørgsmålet er, om man kan reparere den eksisterende med hjælp af specialmørtel osv., eller om vi skal rive den ned helt og støbe en ny.

Jeg søger hermed erfaringer og råd.

Hilsner

David

• Rusten betongbalkon med jernrækværk på sortmalet hus. Under balkonen ses nedbrudt betongoverflade.
Den bør støbes om.
Man borer betonen væk, supplerer med ny armering og støber om.
For en sikkerheds skyld bør man kontrollere den konstruktion, der kommer ud fra bjælkelaget, så den ikke har mistet for stor del af sin bæreevne.

Åh, sent svar fra mig...
Findes der erfaringer, der siger, hvilke tegn der uvilkårligt skal føre til rivning og nydelse?
Jeg tænkte, at så længe parkeringen og bakkerne er nogenlunde friske, måske der var håb?
/David

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Balkonprojektet har ligget på is, men tanken er at tage fat på det i sensommeren/foråret. Jeg vælger med al sandsynlighed at bryde den eksisterende plade op, selvom midten ser brugbart ud.

Fra et vægtperspektiv ville det være rart at lave udsparinger under balkonen, mellem I-bjælkerne. Det er ikke tidsmæssigt korrekt, men man kunne skjule det med for eksempel nedfældede trælameller eller lignende for at få en lidt mere spændende overflade?

En anden tanke der slår mig er, kan man lægge sparkropper af fx celleplast eller foamglas i formen og på den måde spare et par hundrede kg beton? Hvis pladen bliver 12-14 cm ville det føles godt at spare et par cm.
Jeg ville blive meget taknemmelig for tanker omkring dette.

Mvh

David

P.S. Kuvøsen skal væk og tagskægget genskabes til det oprindelige udførelse. D.S.

Gammel altan på sort-træhus med parabolske antenner og stige. Hus med hvid facad og lille balkon. En mørk træudestue og satellitantenne ses på siden. Grøn hæk i forgrunden og solrig dag.

Senest redigeret:
Er der nogen her med erfaring med balkonstøbning mon?

MVH

David

Hej David hvordan gik det med din altanrenovering? Jeg har en altan, der ser ud til at være fra samme tidsperiode og i tilsvarende stand. Jeg står over for de samme udfordringer. Min tanke er at fjerne al beton og støbe ny beton ind i rammen. Har du nogle tips, du kan give mig? Måske endda billeder fra renoveringen? Hvilke produkter har du brugt til altanen? Har du blandet betonen selv, eller havde du betonbil? Hvad havde du som tætningslag og finbeton? Hvordan gjorde du med drypbakke osv.?

Andre, der har lavet lignende arbejde, må også gerne svare!

Hilsner Hans

Hej.
Jeg tog et par tilbud ind på at udbedre den oprindeligt svært udnyttelige altan.
Mener at det landede på ca 80.000. Synes ikke at forholdet mellem omkostning og nytte svarede specielt godt.
Fik derefter en enklere bedre tilbud som indebar en del eget arbejde. Således blev der stillet et solidt stillads under altanen, hvorefter jeg fjernede betonen. Desværre blev en af de to fra firmaet, der skulle tage over, syg, så de kunne ikke fuldføre.
Jeg så mig om efter alternative løsninger og fandt en, som jeg endte med at blive meget tilfreds med.
https://www.skanskabyggvaror.se/fonster/balkonger/omega_rund-68163

Mener at vi betalte ca 70000 med forlængede søjler (høj sokkel på huset).
Jeg fjernede således jernbaneskinnerne og genetablerede væggen, hvorefter Mekanot blev sat sammen ret enkelt uden hjælp udefra.
Altanen blev understøttet på stilladset, og søjlerne blev sænket ned i huller i jorden. De blev justeret, hvorefter beton blev hældt i hullerne.

Efter at altanen blev monteret, erstattede vi både vinduer og altandør med nye helglasede vinduesdøre. En i hvert soveværelse, med et dejligt lysindfald som resultat.

Det eneste vi nu mangler er havudsigt fra altanen. Der mangler ikke meget, men stadigvæk nada.

Det skal nævnes, at vores bjælker viste sig at være i god stand, selv i mødet mellem altan og væg.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.