5,461 læst ·
5 svar
5k læst
5 svar
Slibning af krydsfiner med excentersliber ujævnt?
Hej,
Jeg har en krydsfinerplade i størrelse med en køkkenlåge, som nu er slebet med en excentersliber. Når jeg kører hånden over overfladen, føles den glat, men alligevel ujævn? Træet har en vis struktur med mørke og lyse partier plus et par knaster. Det virker som om de mørke områder har modstået slibningen meget bedre end de lysere områder?
Knaster er hårdere end den øvrige overflade, hvilket gør det rimeligt at antage, at de mørke partier er blødere end knaster, men hårdere end de lyse områder.
Spørgsmålet er, hvordan man sliber en sådan overflade? Er det måske sådan, at puden på en excentersliber skal være stivere for at løse problemet? Eller skal man anvende en helt anden slibemetode?
MVH
Jeg har en krydsfinerplade i størrelse med en køkkenlåge, som nu er slebet med en excentersliber. Når jeg kører hånden over overfladen, føles den glat, men alligevel ujævn? Træet har en vis struktur med mørke og lyse partier plus et par knaster. Det virker som om de mørke områder har modstået slibningen meget bedre end de lysere områder?
Knaster er hårdere end den øvrige overflade, hvilket gør det rimeligt at antage, at de mørke partier er blødere end knaster, men hårdere end de lyse områder.
Spørgsmålet er, hvordan man sliber en sådan overflade? Er det måske sådan, at puden på en excentersliber skal være stivere for at løse problemet? Eller skal man anvende en helt anden slibemetode?
MVH
Slibning giver en glat men ikke nødvendigvis plan overflade. De mørke partier er tættere og dermed hårdere, så når du sliber, tager det altså mere på de lysere partier. Desuden vil jeg påstå, at det sandsynligvis er ret svært at slibe helt jævnt med samme tryk over hele overfladen med en håndholdt maskine. En hårdere slibeplade kan nok hjælpe til en vis grad, men jo mere man sliber, desto mere fremtræder ujævnhederne pga. overfladens skiftende hårdhed. Det gælder altså om at slibe så lidt som muligt. En maskine med en større rondel giver sandsynligvis også et bedre resultat her end en mindre.
Ja, desværre fik jeg fat i et rigtig skidt stykke, som skulle slibes og spartles en hel del. Jeg prøvede at slibe de mørke områder noget mere, men der er ret stor forskel på hårdheden, det tog længere tid, end hvad jeg var parat til at vente på for at få disse områder ned.
Så en stivere plade og grovere sandpapir at starte med kan måske afhjælpe det noget. Nu er det selvfølgelig kørt i dette tilfælde, men det er jo godt at vide til næste gang.
Så en stivere plade og grovere sandpapir at starte med kan måske afhjælpe det noget. Nu er det selvfølgelig kørt i dette tilfælde, men det er jo godt at vide til næste gang.
Klik her for at svare