JohanLun ja, jeg indser også, at det ikke er optimalt, men det bliver betydeligt mere logisk planløsning. Forhåbentlig ikke alt for dyrt.
Så det burde altså være fuldt muligt at fjerne det øverste lag, lydisolere og derefter bygge et gennemgående trægulv. Jeg tager tegningerne med til en konstruktør, som kan give en udtalelse, som jeg kan aflevere til bestyrelsen. Det lyder jo helt klart som om, det er muligt ud fra jeres indsigter.
Hej!
Til alle involverede parter kan jeg glædeligt informere om, at jeg nu har konstruktørudtalelse om, at både dannelsen af gulv og nedrivning af væg går fint uden at påvirke etagedæk og bærende strukturer. Tak til alle for input!
Hej!
Til alle involverede parter kan jeg med glæde informere om, at jeg nu har konstruktørudtalelse på, at både dannelse af gulv og nedrivning af væg går fint uden at påvirke etagedæk og bæreevne. Tak alle for input!
Kanon
Glem ikke at sige til naboen nedenunder at tage lysekronen ned, før I starter :wow:
Jep, arbejdet er udført. Det blev opdelt i flere trin.
1. Fjern eksisterende linoleumgulv
Tidsforbrug, ca. 5 minutter. Det lå på noget papirmateriale, der var overraskende nemt at fjerne. Så var det bare at folde sammen og smide i affaldssække.
Før fjernelse af linoleumgulvet. Køkkenet fra 1990-et-eller-andet rev vi på to timer. Dagen efter rev vi væggen mellem køkken og stue og nu skulle dette linoleumgulv fjernes, sammen med hele afretningen og betonen helt ned til konstruktionsbetonen. Gulvlæggeren ville have 8 cm for at få et pænt gulv, men det bliver max 6 cm.
2. Slå overfladen op
Det første vi stødte på ved opbrydningen var den beton, der syntes at afrette overfladen til linoleumgulvet. Den var et sandt helvede at bryde op, men nem at transportere væk. Vejede vel et par hundrede kilo i alt. Tidsforbrug ca. 1 time.
Her ser I min ven, når vi har taget os igennem det første lag (flydespartel?) sammen med en virkelig skarp borehammer.
3. Slå den 4 cm tykke betonplade op
Da vi kom igennem det første lag, kunne man let se, at der lå en ca. 4 cm tyk betonplade oven på konstruktionsbetonen. Den var meget porøsere end det øverste lag og var meget let at knække med boremejslen. Men det var virkelig tunge stykker at bære, den plade vejede nok omkring 800 kilo, vi smed 40 affaldssække og min vurdering er, at det var ca. 1 ton betonaffald i alt. Total tidsforbrug ca. 2 timer med pakning i sække.
Utroligt tungt at bære, men det var som at knække knækbrød, maskinen var tung, men virkelig let at manøvrere
Slutresultatet - Ca. 6 cm i niveauforskel sammenlignet med stuegulvet til højre. Nu skal der lægges sildebenparket og derefter afslibning, oliering og lakering for at få et enkelt ensartet gennemgående gulv i lejligheden.
Budget
Konstruktørudtalelse 3.600 kr (både godkendelse af nedtagning af væg og opbrydning af gulv)
Leje af Milwaukee borehammer a topmodel - 1.000 kr
Affaldssække 4 ruller - 200 kr
Boremejsel 150 kr
Betalt pizza + sodavand til ven 220 kr
Afhentning - Via appen Tiptapp 1.100 kr (de hentede alle sække + lidt andet skrammel)
Reflektioner
Denne type arbejde støver noget frygteligt, både ved selve opbrydningen, men også ved bortkørsel. Det er så fine partikler, at det er meget svært at beskytte sig imod stor rengøring - Jeg brugte en U Cover Lynlåsdør mod soveværelset, men fik alligevel ret meget støv ind. Hvordan ved jeg ikke helt. Det var et meget fysisk krævende arbejde, og jeg havde ømme muskler i flere dage efter, men det var det værd!
Måske for sent nu..
Men stor risiko for at stammerne til radiatorerne ligger på konstruktionsbetonen..
Yes jeg indså jeg det af en utrolig tilfældighed da jeg brækkede i hjørnet. Man kan ane rørene på sidste billede. De klarede sig men højre rør fik sig et hak.. Intet vand heldigvis
Mange tak for informationen! Synes dette er et dilemma i mange lejligheder fra 50'erne, som man vil bringe ind i det 21. århundrede. Vi leder lige nu efter en lejlighed i et 50'er område i Stockholm, så jeg kontakter måske igen, hvis det bliver aktuelt at gøre noget lignende!
Stort tak for informationen! Synes dette er et dilemma i mange 50'er lejligheder som man vil tage ind i 2000-tallet. Vi er lige nu ved at lede efter lejlighed i 50'er område i Stockholm så jeg måske vender tilbage hvis det bliver aktuelt at gøre noget lignende!
Hej TS! Sidder i lignende situation nu i hus, hvor vi har revet en væg ned mellem køkken/stue og bemærket forskel i gulvhøjde, hvor vi havde håbet at kunne bygge på sildebensparket på en pæn måde. Har du nogle efterbilleder at dele? Blev resultatet som I havde håbet?
Jajemen, jobbet är udført. Det blev delt op i flere trin.
1. Fjern eksisterende linoleumgulv
Tidsforbrug, ca. 5 minutter. Det lå på noget pap som var overraskende nemt at fjerne. Så var det bare at folde sammen og smide i affaldssække.
[billede]
Før fjernelse af linoleumgulvet. Køkkenet fra 1990-et-eller-andet rev vi ned på to timer. Dagen efter rev vi væggen mellem køkken og stue, og nu skal det her linoleumgulv altså væk, sammen med hele udjævningen og betonen hele vejen ned til konstruktionsbetonen. Gulvlæggeren ville have 8 cm for at få et flot gulv, men det bliver maksimalt 6 cm.
2. Opbrydning af overfladeudjævning
Det første vi stødte på ved opbrydningen var den beton, der tilsyneladende udjævnede overfladen til linoleumgulvet. Det var et rigtigt helvede at bryde op, men let at transportere væk. Vejede vel et par hundrede kilo totalt. Tidsforbrug ca. 1 time.
[billede]
Her ser I min ven, da vi har brudt gennem det første lag (flydespartel?) med en rigtig skarp mejselmaskine
3. Opbrydning af de 4 cm tykke betonplader
Da vi havde brudt gennem det første lag, kunne man let se, at der lå en ca. 4 cm tyk betonplade oven på konstruktionsbetonen. Den var meget mere porøs end det øverste lag og var meget let at knække med mejselen. Men det var rigtig tunge stykker at bære, pladen vejede nok omkring 800 kilo, vi fyldte 40 affaldssække, og min vurdering er, at der var ca. 1 ton betonaffald totalt. Samlet tidsforbrug ca. 2 timer med pakning i sække.
[billede]
Utroligt tungt at bære, men det var som at knække knækbrød, maskinen var tung men rigtig let at manøvrere
[billede]
Slutresultatet - Ca. 6 cm i niveauforskel sammenlignet med stuegulvet til højre. Nu skal der lægges sildebenparket og derefter slibning, oliering og lakering for at få et enkelt, ensartet gennemgående gulv i lejligheden.
Budget
Konstruktørrapport 3 600 kr (både OK nedrivning af væg og opbrydning af gulv)
Leje Milwaukee mejselmaskine af topmodel - 1 000 kr
Affaldssække 4 ruller - 200 kr
Mejsel 150 kr
Betalt pizza + sodavand til ven 220 kr
Afhentning - Via appen Tiptapp 1100 kr (de hentede alle sække + lidt andet skrammel)
Refleksioner
Denne type arbejde støver noget frygteligt, både ved selve opbrydningen men også ved bortskaffelsen. Det er så fine partikler, at det er meget svært at beskytte sig mod stor rengøring - Jeg brugte en U Cover Lynlåsdør mod soveværelset, men fik alligevel ret meget støv ind. Hvordan ved jeg ikke. Det var et meget fysisk krævende arbejde, og jeg havde ømme muskler i flere dage derefter, men det var det værd!
Fantastisk tråd!
Jeg er selv indtil videre n00b til at opbryde, men skal begynde med badeværelset, som er på øvre plan. Var der stor forskel mellem de forskellige lag? Jeg er jo bekymret for, at man starter og så hopsa, er man nede i kælderen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.