Jeg har lige afsluttet et års renovering af en lejlighed og har desværre fået lidt mere smag, så nu er den gamle lejlighed solgt, og jeg flytter snart ind i mit nye renoveringsprojekt.

Et af mange elementer er at rive en væg ned mellem køkken og stue og dermed få en lysere gang og mere luftigt køkken/alrum. I stuen er der sildebensparket, og i køkkenet er der linoleumsgulv.

Da jeg alligevel havde tænkt mig at rive hele køkkenet ud, overvejer jeg lidt at bryde betonen under linoleumsgulvet op og fortsætte med sildebensparket også i køkkendelen. Betonen skal sænkes ca. 5 cm for at være i niveau med det øvrige gulv, når parketten er lagt.

Jeg talte med et byggefirma, der kunne påtage sig arbejdet, men de tænkte i så fald at bryde ca. 15 cm op og støbe ny fundament. Jeg diskuterede dette med en bekendt, der advarede om, at det kunne påvirke husets bæreevne.

Er der nogen, der har input til, hvordan jeg skal tænke nu, skal man kontakte en konstruktør for at vurdere, hvad der er muligt, eller er det bedste bare at affinde sig med niveauforskellen? Det er ikke en stor udgift at acceptere byggerens tilbud, så jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre.

Vil virkelig sætte pris på jeres input, tak på forhånd!

S
på hvilken etage er dette?

Hvad er det du vil fjerne med bil?

Plade på jord? Etagedæk over krybekælder eller anden etage?

Lejligheden befinder sig på plan 3 / etage 2 i henhold til plantegning.

Linoleummåtten er lagt på betonplade, som enten er støbt i forbindelse med renovering i 1996 eller ved byggeri i 1939.

Jeg vil altså fjerne nogle overflødige cm, så jeg kan have gennemgående niveau på gulvet i hele rummet. Alternativet er en niveauforskel på nogle cm langs et rum, der er 4,6 meter langt.

Tak for supplerende spørgsmål :)

Du skal nok blande bestyrelsen i andelsboligforeningen ind også - lyder som et ret omfattende indgreb!

Uden at vide hvordan bjælkekonstruktionen er opbygget, er det umuligt at svare på hvor meget man kan fjerne.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Jeg har diskuteret med bestyrelsen, og de kan ikke give besked, da ingen har lavet tilsvarende arbejde før. Alle, der har renoveret køkkenet, har simpelthen bygget ovenpå betonen og sat fodlister, der håndterer niveauforskellen. Men de har beholdt væggen. Min plan er at rive den.

Jeg vedhæfter tre billeder, et af selve lejligheden med en rød pil, der viser køkkenet med det forhøjede gulv samt de vægge, der er tænkt nedtaget, samt bjælkelag og et tværsnit af facaden.

Er der nogen, der kan tolke disse billeder? Hvem kan man diskutere denne type sager med - er det en konstruktør?

Plantegning af lejlighed med en rød pil, der viser køkkenet med forhøjet gulv og vægge, som planlægges fjernet.
Bygningsplan med tværsnit af bygning viser etageopdeling med rød pil mod køkkenet på planen for 4. etage.
Billede af en konstruktionsplan til en lejlighed, viser bjælkelag og vægge markeret til fjernelse. Planen indeholder detaljer om niveauer og dimensioner.

Mange tak på forhånd!

Hej! Jeg har renoveret nogle lejligheder på lignende vis, iøvrigt bygget lidt senere (1951 og 54). I disse lejligheder var de bærende hvælvinger støbt plant, og derefter blev der påstøbt en "kaka" til korrekt niveau i køkkenområdet. Blåsten/ytong i de ikke-bærende vægge. Kan det lade sig gøre at prøve at bryde op og se, hvordan det ser ud? Ligger der sand under parketten? Er det et tykt eksklusivt parketgulv, eller kunne alternativet være at hæve det gulvet og lægge et nyt ensartet gulv i hele rummet, eller får du så problemer med visse døre/karme?

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Tak for input volvov70n!

Øvrige lejligheden er beklædt med sildebensparket, som sandsynligvis er sømmet på fyrretræ eller lignende, det føles for stabilt til at være sand. At hæve det gulv er ikke noget problem, det er bare synd ikke at fremhæve et flot sildebensparketgulv. Tanken er at forlænge gulvet ind i køkkenet og derefter slibe og behandle.

Vedhæfter billede:
Fiskbensparketgulv i træ i en stue med tæppe i hjørnet og en stol.

Væggene er i materialet "slaggplade" ifølge en nabo (jeg har også prøvesavet en stump ned). Et meget mørkt materiale, næsten sort. Stenblandet. Er det det samme som letbeton?

Interessant om der skulle være en mulighed for at slå et øvre lag beton væk! Det kunne jo være netop den lille forhøjning, som jeg vil fjerne. Jeg får først adgang om en måned, så jeg forsøger at planlægge så langt jeg kan, inden jeg kommer derhen med alle værktøjerne.

BirgitS
Angående slaggplattor:
Øvrige skillevægge består af såkaldte slaggplader, en slags enklere letbetonmateriale som var almindeligt på det tidspunkt, da husene blev bygget, og disse kan man bore i med almindelig slagboremaskine, men materialet er ikke homogent, så støder man på en hårdere del kan der opstå et krater.
http://stjarnhusen.info/vanliga-fragor.aspx

Bjælkelagstegningen har for lav opløsning til at være læsbar.

S
kagen er ikke mange cm tyk.
dernæst sand/isolering
dernæst på tegningen står der kun om bjælkelaget intet om der er nogen mere støbning på

Laget der er markeret 4 cm afretning ligger på 16 mm glasuld. Det hænger altså ikke sammen med den bærende beton og kan fjernes …
Der er dog risiko for, at naboen nedenunder vil klage over den forringede trinlydsdæmpning.
18 cm pladen skal du undgå at bryde noget fra.

Senest redigeret:
J
Var jo meget snak om at rive vægge i ejerlejligheder for et stykke tid siden, efter at det blev gjort med stabilitetsproblemer som følge. Kan ikke huske, hvordan det endte, men selv synes jeg, det ikke burde være tilladt...

Personligt synes jeg, man bør have meget tørt på fødderne, entreprenører med forsikring og naboer og bestyrelse godt med i båden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.