Jeg skal lakere nogle motordele sorte på min motorcykel. Det er aluminiumdele.
Hvilket sandpapir bør jeg bruge for at sikre, at man ikke kan se, at jeg har slebet delene, når de er lakeret?
Jeg testede lidt med 360 korns sandpapir, men synes ikke, at overfladen blev helt glat. Bekymret for, at overfladen ikke bliver tilstrækkelig fin/glat inden lakeringen.
Jeg tænker, at du har brug for op til mindst 1200, helst 2000-korns vådslibepapir for at det ikke skal kunne ses igennem. Men det er jo flere skridt, for at det ikke skal tage evigheder, så har du brugt 360, fortsæt med 800, derefter 1200 og afslut med 2000.
Skal du lakere, så er 520 papir tilstrækkeligt, over det er meningsløst, hvis du skal lakere. Går du over det, så begynder vi at diskutere polering, og så er det en helt anden sag, for da går du trinvis op til 2000 eller højere.
Glemte en ting 😳
Hvis du af en eller anden grund er startet med fx 120 pga oxid eller har haft brug for at jævne overfladerne, så skal du gå op i korn, indtil du når 520.
Ingen forslag til hvilket sandpapir jeg skal bruge?
Er ingen lakierer, men har set mange proffer hvordan de arbejder og har aldrig set nogen lægge lak direkte på en metaloverflade. En grundfinish på metaloverfladen, eventuelt filler og slibning, derefter en omgang med slipgrund, slibning, eventuelt gentage, derefter grund, vådslibning, først derefter lak og så "topcoat".
Dels er det nok simpelthen et stort arbejde at få tilstrækkelig god finish på den blotlagte metaloverflade, dels handler det sandsynligvis om vedhæftning og at beskytte overfladen mod oxidation.
De fleste professionelle malerbutikker har slibepapir i den kornstørrelse, du har brug for. Hvordan er overfladerne i dag, lakerede, ulakerede, elokserede eller pulverlakerede? Hvilken finish skal du have, mat eller blank sort? Ulakerede har brug for en ætsgrund, før du påfører grunder. Glem ikke, at det skal være 2-komponent maling, du finder alt, hvad du har brug for, på en af de mange sider, der sælger 2-komponent bilmaling på spraydåse.
Har du lakeret før? Spraydåse eller sprøjte? Øv på en masse skrotdele, før du giver dig i kast med cyklen. Et dårligt job er værre end at lade det være som det er. Der er ikke noget værre end dårligt malede detaljer på en motorcykel, og det bliver endnu værre, hvis malingen begynder at slippe 🫣
De fleste proffsmalingsbutikker har sandpapir i den kornstørrelse, du har brug for.
Hvordan er overfladerne i dag, lakerede, ulakerede, elokserede eller pulverlakerede?
Hvilken finish skal du have, mat eller blank sort?
Ulakerede har du brug for ætsende primer, inden du påfører grunder.
Glem ikke, at det skal være 2-komponent maling, du finder alt, hvad du har brug for, på nogle af de sider, der sælger 2-komponents bilmaling på spraydåse.
Har du lakeret før? Spraydåse eller sprøjte? Øv dig på en masse skrotstykker, inden du giver dig i kast med cyklen. Et dårligt job er værre end at lade det være, som det er. Der er ikke noget værre end dårligt malede detaljer på en motorcykel, og endnu værre bliver det, hvis farven begynder at slippe 🫣
Det er de sølvfarvede overflader på billedet i indlæg 1. Alt undtagen gearpedalen.