Hej! Vi har taget vores skorsten frem og skal installere en brændeovn (Contura 510). Skal lige reparere skorstenen lidt, da pudset er faldet af i hjørnet. Et spørgsmål bare....hvordan gør man, når man slammer en skorsten, eller hvordan skal man gøre for at det skal blive pænt. Har ingen erfaring med sådan noget, så al hjælp med forslag er velkommen.
Hav en god weekend!
Kram Takida

Hej!
Jeg ville nok ikke slamme den, men pudse. Slamningen giver ikke en særlig pæn overflade efter min mening. Puds er at foretrække, derefter er det jo bare at male hele murværket, så er det som nyt :) At pudse på egen hånd er relativt svært, hvis man vil have en pæn overflade, så jeg ville nok bruge nogle penge på en murer!

Mvh Johan

min erfaring (med to mursten skorstene) er, at hvis kun overfladen er beskadiget på ydersiden af skorstenen indendørs, så er det puds, der bliver pænest. Er der skader i mørtlen, som holder murstenene sammen, skal dette først repareres. Slamning udføres ofte indvendigt for at stabilisere røgrøret. Valget af mørtel til slamning på indersiden af røgrøret afhænger af, hvad kanalen bruges til. Jeg havde et firma, der lavede begge skorstene i foråret, og det var den metode, de valgte.

Med tanke på tidligere svar, så må jeg jo være lidt modpol :) Slam på du, og mal så. Da får du en overflade, der følger teglstenen, og hvor mindre skavanker forsvinder med slamming. Jeg synes, at det giver en behagelig følelse af både puds og teglsten.

Bank al den gamle puds af, sørg for, at alt løst forsvinder. Bland mørelen til lidt løsere grød. Ved hjælp af en børste (hvad de nu hedder på murersprog?) kan du applicere på væggen. Der vil være meget spild, så beskyt alt i nærheden ordentligt (gulvet). Når du tager pudset ned, støver det ordentligt.

Til sidst, det er jo faktisk lidt besværligt må jeg indrømme. Så hvis du kun skal reparere lidt i et hjørne, så måske en pudset væg er at foretrække :)

Held og lykke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.