Y
Bygger væg mellem soveværelserne. Det andet soveværelse har fået en almindelig 80 garderobe, men det andet skal have skydedøre som planlagt.

Nu kan man se reglerne indvendigt, jeg overvejer at sætte renoveringsgips op for at få en glat væg inde i garderobeskabet - problemet er, at man ikke har meget dybde tilbage at ofre. Der er 46 cm mellem de forreste og bagerste regler.

Hvilke skydedøre skal jeg kigge efter, som ikke bliver alt for dyre, for klodsede eller for utætte?

dsc00003ao.jpg

I kan se spånpladen til venstre, men der bliver også 13 mm gips ovenpå denne...
 
Y
Ingen der har rodet med skydedørsskinner og fået noget sjovt ud af det?
 
Milkshaken
tag en gammel indendør, så findes der skinner plus hjul og ting at købe fx på Beijerbygg.... Øjer til håndtag og hele molevitten...
Jeg skal se om jeg kan finde et billede af det, som jeg og en kollega skabte for et par år siden, det var på et renoveringsjob, vi var på..

Vent..... :)

Bliv ikke bange for tykkelsen, du ser. Det var en gammel plankeydervæg, som vi måtte bygge videre på... :) Helt superfint blev det, når det blev færdigt...
 
Milkshaken
Skal se om jeg finder endnu bedre billeder .... Men harddisken er stor og ikke helt hundrede % sorteret i kategorier..:)
 
Er det skydedøre som en indvendig dør eller skydedøre til et garderobeskab Yrrol ville have? :)

Jeg er dog interesseret i skydedøre som en indvendig dør, så hvis du finder flere billeder, er jeg taknemmelig!
 
Y
det skal blive et klædeskab, og har ingen ekstra døre stående. så er jeg mere åben for at købe løse skinner og bruge noget eget materiale til at skabe selve pladerne/dørene.
 
Milkshaken
"Jeg er dog interesseret i skydedøre som en indvendig dør, så hvis du finder flere billeder, er jeg taknemmelig!"

Nej jeg havde ikke flere billeder desværre. Men du kan bruge næsten enhver form for indvendig dør, bare det er en god trærame rundt om... Vi valgte at bruge en gammel spejldør, måtte kappe den både oppe og nede (Lige meget) for at den skulle passe, og som jeg skrev, så findes der skinnesæt at købe. Skinnen fastgjorde vi i overkarmen, og hjulene fastgjorde vi i dørens trærame øverst... Så skal man justere, så det løber fint.

Væggen, der bygges ind i, behøver ikke blive mere end dørtykkelse +10 mm luft/på hver side og så materialet, du bygger væggene med... Vi valgte stålregler, har jeg for mig.... Så når alt er justeret og klar, så sætter du lister på forsiden af pakken, så der bliver ca. 10 mm luft/på hver side der også. Så må man jo ikke glemme den lille styreskinne, der fastgøres på gulvet, som ligesom holder døren fikseret nedenunder også... Vi valgte at plugge det gamle kistlåsehull på gavlen af døren, samt også plugge håndtags- og nøglehulene... Så fræste vi nye udtag med plads til øjet og "trækhullerne".

Rigtigt gedigent og godt blev det...
 
Y
mumlen, hvor meget sværere det var at finde de rigtige ting end man troede..
 
Køb en skinne med hjul nederst og styrehjul øverst. Typ Habo k-50.

Dørene fremstiller du af mdf...
 
Milkshaken
Yrrol: det som jeg nævner findes til køb/bestilling på fx Beijerbygg..... Jeg kan ikke huske, om det er Habo eller Swedoor som vi brugte....
 
Til et garderobeskab synes jeg, det er lettere, hvis dørene har hjul nedenunder. Bliver en skinne synlig på gulvet, når dørene er åbne. Kan ikke lide at fræse styrspor i døre, der er mindre end 4 cm tykke.

Til en indvendig dør bruger jeg typen af skinne, hvor døren hænger i skinnen og styres af en klods nedenunder.

Milkshaken: Flot indbygget dør :-)
 
Y
Selvom der jo er forskellige modeller på habo.. og så skal jeg jo finde ud af, hvilken der bliver mest diskret.
-antager at løsningen bliver mere lufttæt, hvis man har skinne og hjul nedenunder?

hvordan skal jeg matematisk tænke..

Åbningen er ca. 213 cm bred...
Skydedørsbeslag K-50-1,5 m For to døre
Skydedørsbeslag K-50-2 m For tre døre
Skydedørsbeslag K-50-2,5 m For fire døre
Vil have udseendet til at være diskret, nemt at åbne og flytte... har det nogen betydning, hvilket jeg vælger..
"Anbefalet dørbredde, mellem 63-120 cm"

vil man have mange eller få døre? 2 døre ville vel være nemmest, men ser det bedst ud? 3 kan måske være mere logisk på en eller anden måde?

osv. I forstår hvilke beslutningsvanskeligheder, jeg bakser med.. hehe


Min lokale butik tager "k-50 2m 1751 kr" før min rabat. Gad vide, hvad de ellers koster.
 
Hvis det er en skinne med 2 spor, er 2 døre at foretrække, da du får næsten 50% åbent.
Med tre døre får du næsten 1/3 del åbent.

Vi har i vores soveværelse, som er 3m bredt, kun to døre. Jeg åbner min halve del, når jeg skal have tøj.
 
Milkshaken
Tiger79 sagde:
Til en indendørs dør brugte jeg typen af skinne, hvor døren hænger i skinnen og styres af en klods nederst.

Milkshaken: Flot indbygget dør :-)
Det er sådan vi har gjort ja......
Virker perfekt.....
Forstår, hvis du ikke vil fræse nederst ved en hjemmebygget konstruktion, men på en eksisterende dør har man ofte en god ramme i GOD tømmer..... bare fræs løs....:)

Jeg ved, at Sweedor har også færdige skydedøre, satte nogle stykker af disse på et andet byggeri.... Det var da jeg fik inspiration til den med den gamle dør, jeg har vist tidligere.... Det er enklere, end man tror, så længe man tænker skydedør..:)
Glem ikke at lave en stopper bagtil også, en stopper der ikke larmer eller som skyder døren ud igen med en vældig fart..... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.