1,048 læst ·
2 svar
1k læst
2 svar
Skydedørskarm (pocketkarm) - hvilken bredde?
Jeg skal bygge en pocketkarm til skydedør og forsøger at forstå, hvilken bredde jeg skal bruge. Det ser ud til, at pocketkarme oftest sælges i bredderne 95, 122 og 150.
Min væg er opbygget med 70mm-reglar og har OSB (11mm) + gipsplade (13mm), så den totale bredde er cirka 70+13*2+11*2 = 118 mm. Hvis jeg vælger 122, bliver karmen nogle millimeter for bred, og hvis jeg vælger 95, bliver den 23 mm for smal. Er det bedste at vælge en 95 og så sætte salningslister?
Min væg er opbygget med 70mm-reglar og har OSB (11mm) + gipsplade (13mm), så den totale bredde er cirka 70+13*2+11*2 = 118 mm. Hvis jeg vælger 122, bliver karmen nogle millimeter for bred, og hvis jeg vælger 95, bliver den 23 mm for smal. Er det bedste at vælge en 95 og så sætte salningslister?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 indlæg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2,298 indlæg
Det er foringen og dækselisterne ved siden af døren, der bestemmer bredden. Tænk på, at disse trædetaljer ofte plejer at være let afrundede i kanterne. Tjek det ud. Så spørgsmålet er, hvad du havde tænkt dig at gøre med dem. Skal du have foder der? Eller bare lade dem være, og så spartle og male/tapetsere imod? Hvis det sidste, så er det bedre at tage lidt stort. Det bliver jo kun 2mm på hver side.
Jeg plejer at bygge min egen pocketkarm. Så kan jeg nemt sætte et stykke MDF på 'indersiden' mod selve døren for pænhedens skyld. En indvendig dør er ofte 40mm bred, og 'hullet' er i dette tilfælde 70mm. Det bliver en åbning på 17.5mm på hver side af døren. Men man ser ret meget ind i pocketen så. Jeg køber skinnen løst. Samme skinne som Swedoor har i deres pocketkarme. Findes på www.theofils.se For visse døre har jeg soft-close. Rigtig godt fordi man kan "smække" døren i uden det brager.
Jeg plejer at bygge min egen pocketkarm. Så kan jeg nemt sætte et stykke MDF på 'indersiden' mod selve døren for pænhedens skyld. En indvendig dør er ofte 40mm bred, og 'hullet' er i dette tilfælde 70mm. Det bliver en åbning på 17.5mm på hver side af døren. Men man ser ret meget ind i pocketen så. Jeg køber skinnen løst. Samme skinne som Swedoor har i deres pocketkarme. Findes på www.theofils.se For visse døre har jeg soft-close. Rigtig godt fordi man kan "smække" døren i uden det brager.
Tak for god info! Jeg har ikke helt tænkt på, om jeg vil have gerichter eller ej, men du har ret, 2mm er jo ikke meget egentlig, så da burde en 122mm være bedst.P PappasHammare sagde:
Jeg overvejede lidt at bygge egen karm, men jeg har lidt tidspres, så jeg hælder nok til at købe en færdig.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Tormek och HSS-stål
Verktyg & Maskiner -
Bygga ut hus från 1800-talet - hjälp oss göra det rätt!
Utbyggnad och tillbyggnad -
Byg din egen pocketkarm / skydedørskarm
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Skjutdörr till badrum - pocketkarm eller utanpåliggande?
Fönster & Dörrar -
Skjutdörrar med pocketkarm, PAX-garderober och parkett - Stockholm
Säljes, Uthyres & Skänkes