Jeg skal bygge et udestue, og eftersom det vil ligge på nordsiden, vil jeg forskyde hele konstruktionen en lille meter, så jeg kan få plads til et ekstra vindue mod syd.

Laminatstammen (fra SBV) er egentlig designet til at monteres mod facade. Jeg fik forslaget om at skrue en ekstra spær direkte på den første spær, som også er skruet i væggen på huset. Jeg vil have en ekstra søjle, som vinduet skal monteres mod. Over denne overvejer jeg at placere en almindelig reglar 45x220, som jeg kan få til at fortsætte et stykke ind på facaden og skrue den fast ordentligt både i husfacaden og i den ydre laminatbjælke.

Vil dette holde?

3D-tegning af et planlagt udestuebyggeri med limtrækonstruktion, placeret på en terrasse ved siden af et hus.

Tegning af et hus med et planlagt udestueprojekt, viser en konstruktion med glas og en trappeopgang ved siden af en grå husfacade.

Skematisk illustration af et glashus med træramme, der viser et designkoncept for et overdækket rum med store glasvægge og træloft.

Antager at det er samme dimension på stommen foran som bagtil.

Og der foran er det kun støtte på midten. Den du sætter på væggen har jo støtte (hvis du sømmer tæt mod væggen) hele vejen indtil du er udenfor væggen. 1 meter er intet problem.

Hvad er totalbredden? Du kan mindst have 25% uden for huset af bredden.

Dimensionerne er de samme. Forskellen er, at bagtil er der ingen bærline, men jeg antager, at de to inderste tagspær (som fastgøres i facaden) fungerer som bærliner.

Totalbredden er 4190 cm -

Lyder trygt, at det vil fungere (forudsat at du har ret :))

Det går udmærket! Har bygget flere sådan.

Byggeriet gik godt, og det føles som om det skal holde. Er desuden meget tilfreds med rummet. Ikke færdigt rundt omkring endnu, men der er jo også en forår næste år.

Et udestuerum under konstruktion set udefra med store glasvinduer og udsigt til en grøn have.
Stue med store skydedøre, mønstret tapet, og flettede møbler med puder. Udsigt til have, lyst træloft og gulv.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.