Hej,
Har et hus fra 40'erne med skunkevægs. Besluttede mig for at slå en af dem ud. Jeg havde en støtte med mig og lavede også et lille hul i gulvet nedenunder for at kunne se, om væggen hvilede på tagspærren eller bjælkelaget nedenunder. Det gjorde den ikke, så jeg begyndte derefter at fjerne en planke ad gangen (væggen bestod af fer og not planker 200x50 mm.) og flyttede støtten med mig. Jeg tog også et kontrolmål fra tagspærren ned til gulvet, hvilket jeg kontrollerede var det samme hele tiden. Det var det. Desuden faldt der en ret stor mængde sne på taget dagen efter, og målet var det samme. Planken med eludtaget får blive siddende, indtil elektrikeren kommer og flytter det.
Så var det tid til isolering. Jeg har læst meget om dampspærre og dobbelisolering og lignende, men da det er et gammelt hus besluttede jeg mig alligevel for at lave en simpel luftspalte på 45 mm, samt en enkeltisolering med 45 mm mineralarbejde, efterfulgt af en osb-plade og gips (har ikke nået til gipsen endnu).
Hvad synes I, er dette korrekt udført så langt?
Kan jeg anvende samme metode på de resterende skunkevægs?
Har et hus fra 40'erne med skunkevægs. Besluttede mig for at slå en af dem ud. Jeg havde en støtte med mig og lavede også et lille hul i gulvet nedenunder for at kunne se, om væggen hvilede på tagspærren eller bjælkelaget nedenunder. Det gjorde den ikke, så jeg begyndte derefter at fjerne en planke ad gangen (væggen bestod af fer og not planker 200x50 mm.) og flyttede støtten med mig. Jeg tog også et kontrolmål fra tagspærren ned til gulvet, hvilket jeg kontrollerede var det samme hele tiden. Det var det. Desuden faldt der en ret stor mængde sne på taget dagen efter, og målet var det samme. Planken med eludtaget får blive siddende, indtil elektrikeren kommer og flytter det.
Så var det tid til isolering. Jeg har læst meget om dampspærre og dobbelisolering og lignende, men da det er et gammelt hus besluttede jeg mig alligevel for at lave en simpel luftspalte på 45 mm, samt en enkeltisolering med 45 mm mineralarbejde, efterfulgt af en osb-plade og gips (har ikke nået til gipsen endnu).
Hvad synes I, er dette korrekt udført så langt?
Kan jeg anvende samme metode på de resterende skunkevægs?
Der stod 1 meter høje støtteben til spærstolene, bag dem kun tagskægget, uden nogen isolering. Derfor valgte jeg at lave en enkelisolering efter luftspalten, for at "efterligne" den gamle løsning.
Klik her for at svare








