Hej,

Har et hus fra 40'erne med skunkevægs. Besluttede mig for at slå en af dem ud. Jeg havde en støtte med mig og lavede også et lille hul i gulvet nedenunder for at kunne se, om væggen hvilede på tagspærren eller bjælkelaget nedenunder. Det gjorde den ikke, så jeg begyndte derefter at fjerne en planke ad gangen (væggen bestod af fer og not planker 200x50 mm.) og flyttede støtten med mig. Jeg tog også et kontrolmål fra tagspærren ned til gulvet, hvilket jeg kontrollerede var det samme hele tiden. Det var det. Desuden faldt der en ret stor mængde sne på taget dagen efter, og målet var det samme. Planken med eludtaget får blive siddende, indtil elektrikeren kommer og flytter det.

Så var det tid til isolering. Jeg har læst meget om dampspærre og dobbelisolering og lignende, men da det er et gammelt hus besluttede jeg mig alligevel for at lave en simpel luftspalte på 45 mm, samt en enkeltisolering med 45 mm mineralarbejde, efterfulgt af en osb-plade og gips (har ikke nået til gipsen endnu).

Hvad synes I, er dette korrekt udført så langt?

Kan jeg anvende samme metode på de resterende skunkevægs?
 
  • Værelseshjørne med træpaneler, OSB-plader, støvsuger og en stikkontakt. Arbejdsområde for renovering med værktøj og gulveksponerende ledninger.
  • Renovering af loft med træplader og isolering synligt, værktøj og plastdækkede materialer på gulvet. Støvsuger og ledninger ses.
  • Soveværelse med skråvægge, en hvid dør til katteloft, en seng med rod ovenpå og et sengebord fyldt med bøger og genstande.
  • En smal gang under et skråt loft i et hus fra 1940'erne. Trægulv og træbeklædte vægge kan ses. Elektriske kabler er synlige.
  • Et rod på et værelse med skråvæg, fyldt med tøj og en barnevogn. Tapeten har blomstermønster og en stribet kant forneden.
  • Trækonstruktion med isolerede ledninger og koblingsboks langs en loftsvæg under renovering af et hus fra 40'erne.
  • Loftområde med skrå tag, delvist fjernede trævægge og udsat isolering. Et bræt med elektrisk kabel er synligt langs væggen.
  • Trævæg med spor af fjernet planke og synligt kabel i rør fastgjort ovenpå; del af husrenovering i et 40'er hus.
  • Kattvindsrum med træplanker og skrånende tag. Enkel isolering med luftspalte er undervejs. Værelse under renovering i hus fra 40'erne.
Hvordan så det ud bag masoniten på ydervæggen? Er der virkelig brug for mere end overfladelag?
 
Der stod 1 meter høje støtteben til spærstolene, bag dem kun tagskægget, uden nogen isolering. Derfor valgte jeg at lave en enkelisolering efter luftspalten, for at "efterligne" den gamle løsning.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.