Hej,
Har opsat væggen, haft krydsfiner (12mm) og gipsplade (13mm) på.
Men hvad for slags skruer skal man bruge for at hænge køkkenskabet på væggen???
Det er et ikea køkken, og skabene har forborede huller i den tynde bagside til ophængning, men hullerne er ret store (2-3cm diam.), men der følger også sådan en slags skive med til skruerne.
Taknemmelig for alle svar
Har opsat væggen, haft krydsfiner (12mm) og gipsplade (13mm) på.
Men hvad for slags skruer skal man bruge for at hænge køkkenskabet på væggen???
Det er et ikea køkken, og skabene har forborede huller i den tynde bagside til ophængning, men hullerne er ret store (2-3cm diam.), men der følger også sådan en slags skive med til skruerne.
Taknemmelig for alle svar
Brikken/vinkeljernet skal anvendes. Du kan have en lidt grovere skrue (større hoved) eller såkaldt monteringsskrue med fladt hoved. Ikke så god til dimensioner, men skruer længere end 40-50 er nok ikke nødvendige medmindre du rammer reglarne et sted. Har dog ikke oplevet noget problem med egne Ikeaskabe (gips + spån)
Kjell G
Kjell G
Beijerbygg har lukket om søndagen, så det bliver clasohlson i dag.
En sådan her altså:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149770543
Hvilken størrelse er nødvendig, 4,2x32 eller 4,2x45 ??
Plywood + Gipsskiva = 2,5cm.
Reglen rammes måske ikke, der er ca. 1,5-2cm mellemrum fra plywood og selve væggen.
En sådan her altså:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149770543
Hvilken størrelse er nødvendig, 4,2x32 eller 4,2x45 ??
Plywood + Gipsskiva = 2,5cm.
Reglen rammes måske ikke, der er ca. 1,5-2cm mellemrum fra plywood og selve væggen.
Jepps ser godt ud.
Jeg ville nok have valgt 4,2x45mm der, hvis væggen bliver 25mm, så kommer der ~3mm masonit, så vinkelbeslaget og derefter skiven.
Med 32mm skruerne bliver det svært at få dem til at trække ordentligt og samtidig have dem lidt udskruede, så skiven kan hænges på plads, inden skruen strammes.
Jeg ville nok have valgt 4,2x45mm der, hvis væggen bliver 25mm, så kommer der ~3mm masonit, så vinkelbeslaget og derefter skiven.
Med 32mm skruerne bliver det svært at få dem til at trække ordentligt og samtidig have dem lidt udskruede, så skiven kan hænges på plads, inden skruen strammes.
Nej, det er ikke masoniten, der holder skabet.
Læs i brugsanvisningen, så ser du.
Der er jo 2 huller i masoniten, og hvor de huller er (øverst) sidder der vinkler, som er skruet i gavlene.
Du måler ud, hvor skabet skal sidde, på nogle millimeter nær, skruer en skrue midt i, så kan du justere i højde og sidelæns ved hjælp af skiven, som du trækker over skruehovedet.
Læs i brugsanvisningen, så ser du.
Der er jo 2 huller i masoniten, og hvor de huller er (øverst) sidder der vinkler, som er skruet i gavlene.
Du måler ud, hvor skabet skal sidde, på nogle millimeter nær, skruer en skrue midt i, så kan du justere i højde og sidelæns ved hjælp af skiven, som du trækker over skruehovedet.
Var præcis sådan jeg mente dvs at gips plus OSB i tykkelse er omtrent det samme som dobbeltgips og dermed expander for dobbeltgips 
At montere dem med bare skruetrækker er en plage. Med en expandertang er det den rene drøm, så skal man sætte expander, så anskaf sådan en altså
At montere dem med bare skruetrækker er en plage. Med en expandertang er det den rene drøm, så skal man sætte expander, så anskaf sådan en altså
