Hej,
Har opsat væggen, haft krydsfiner (12mm) og gipsplade (13mm) på.

Men hvad for slags skruer skal man bruge for at hænge køkkenskabet på væggen???

Det er et ikea køkken, og skabene har forborede huller i den tynde bagside til ophængning, men hullerne er ret store (2-3cm diam.), men der følger også sådan en slags skive med til skruerne.

Taknemmelig for alle svar
 
Brikken/vinkeljernet skal anvendes. Du kan have en lidt grovere skrue (større hoved) eller såkaldt monteringsskrue med fladt hoved. Ikke så god til dimensioner, men skruer længere end 40-50 er nok ikke nødvendige medmindre du rammer reglarne et sted. Har dog ikke oplevet noget problem med egne Ikeaskabe (gips + spån)

Kjell G
 
  • Synes
w1zard
  • Laddar…
Ved ikke om jeg kommer til at ramme lægterne.

Det skulle jo være nok med at have krydsfiner og gips på, så ville det holde uden at skulle ramme lægterne præcist, fik jeg hjælp med, passer det ??
 
Kører du ekspander beregnet til dobbeltgips, så skal det nok sidde som bjerget, men der burde også findes en passende skrue.
 
Findes der ingen andre skruer, der ville kunne holde køkkenet oppe ??
Kan ikke lide ekspansionsbolte, da jeg ikke er så god med dem :(

Der er kun 1 gipsplade på krydsfiner.
 
mats_o mente nok at bruge dobbelgipsekspanderen til dit plyfa+gips, da det bliver næsten samme tykkelse som dobbelgips.
 
Kunne I linke til et billede eller nævne typen af skruen, der normalt bruges på køkkenstammer, til at hænge på væggen??

Taknemmelig for alle svar.
 
Beijerbygg har lukket om søndagen, så det bliver clasohlson i dag.

En sådan her altså:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149770543

Hvilken størrelse er nødvendig, 4,2x32 eller 4,2x45 ??
Plywood + Gipsskiva = 2,5cm.

Reglen rammes måske ikke, der er ca. 1,5-2cm mellemrum fra plywood og selve væggen.
 
Jepps ser godt ud.
Jeg ville nok have valgt 4,2x45mm der, hvis væggen bliver 25mm, så kommer der ~3mm masonit, så vinkelbeslaget og derefter skiven.
Med 32mm skruerne bliver det svært at få dem til at trække ordentligt og samtidig have dem lidt udskruede, så skiven kan hænges på plads, inden skruen strammes.
 
Så 2 sådanne montageskruer skal kunne holde op et køkkenskab på ca. 2 kg + alt indhold som glas og tallerkener, gennem masonitskiven??
Og ingen plug er nødvendig??
 
Senest redigeret:
Nej, det er ikke masoniten, der holder skabet.
Læs i brugsanvisningen, så ser du. :)
Der er jo 2 huller i masoniten, og hvor de huller er (øverst) sidder der vinkler, som er skruet i gavlene.
Du måler ud, hvor skabet skal sidde, på nogle millimeter nær, skruer en skrue midt i, så kan du justere i højde og sidelæns ved hjælp af skiven, som du trækker over skruehovedet.
 
OK, tak så utrolig meget for al den hjælp jeg har fået.
Ville være så sikker som muligt før jeg gør noget dumt :D
 
Fordi hullerne i bagstykket og i vinkelbeslagene er ca. 2 cm store, får man lidt justeringsmulighed. :)
 
Var præcis sådan jeg mente dvs at gips plus OSB i tykkelse er omtrent det samme som dobbeltgips og dermed expander for dobbeltgips :)

At montere dem med bare skruetrækker er en plage. Med en expandertang er det den rene drøm, så skal man sætte expander, så anskaf sådan en altså :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.